-
🚊 💸 Var tredje plankar i Göteborg – ska Stockholm göra samma misstag?
I Göteborg plankar var tredje resenär på spårvagnen. Det har gått så långt att det blivit socialt accepterat, en utveckling vi inte vill se i Stockholm. Trots detta väljer Region Stockholms vänsterstyre att inleda ett experiment på Näckrosens tunnelbanestation, där spärrarna ska stå öppna i ett helt år. Resenärerna förväntas i stället blippa sin biljett i en automat. Fuskåkandet lär öka och intäkterna minska.
Experimentet i sig väntas kosta skattebetalarna närmare en halv miljon kronor. Men den stora frågan ligger inte där utan i hur stort intäktsbortfallet blir.
Liknande försök vid Slussen 2004 resulterade i förlorade intäkter på 6,1 miljoner kronor. Under pandemin, när biljettkontroller pausades, ökade fuskåkandet med hela 70 procent. Erfarenheten är tydlig – lättare regler leder till mer fusk.
Samtidigt har det gått få förbi hur styret i Region Stockholm genomfört historiska nedskärningar i busstrafiken. Var sjätte busslinje i innerstan har dragits in, och i flera kommuner har turer försvunnit. I Solna har till exempel borttagandet av buss 57 till Frösunda skapat enorm frustration.
Vi kristdemokrater menar att vänsterstyret i Regionen prioriterar helt fel. Vi säger nej till spärrfria stationer och ja till fler bussar.
Karl Henriksson (KD), gruppledare trafiknämnden Region Stockholm
Samuel Klippfalk (KD), oppositionsråd Solna
Daniel Wiström (KD), oppositionsråd Sundbyberg
-
- Dela detta: