• Vi tar fram utvecklingsstrategi för Bergshamra

Kommunstyrelsen kommer att uppdra åt stadsledningsförvaltningen att i samråd med övriga förvaltningar och Signalisten ta fram en ny utvecklingsstrategi för Bergshamra.

För att svara mot ett svikande befolkningsunderlag och skapa bättre förutsättningar för kommersiell och kommunal närservice tar Solna stad ansvar för att ta fram en utvecklingsstrategi för att bättre tillvara potentialen som finns i Bergshamra.

– Bergshamra har en stor bredd med sjönära bebyggelse liksom företag och kommunikationer som har potential att utvecklas. Inte minst behöver efterfrågan på bostäder mötas samtidigt som inflyttningen är en förutsättning för fler kommersiella aktörer, exempelvis kring Bergshamra Centrum, säger Pehr Granfalk kommunstyrelsens ordförande.

– Vi tar nu initiativ till att genomföra en utredning för att se om det är tekniskt och ekonomiskt genomförbart  att överdäcka Bergshamravägen. Samtidigt kommer vi att se över möjligheterna att bygga fler bostäder i stadsdelen för att kunna utveckla och förnya servicen i Bergshamra  säger stadsbyggnadskommunalrådet Anders Ekegren (FP).

Utvecklingsstrategin ska peka ut hur Solna på bästa sätt kan utveckla stadsdelen med fler bostäder, nya kommunikationer samt bättre och fler handelsmöjligheter med både kommersiella och kommunala aktörer.

– Många äldre i Bergshamra efterfrågar mer tillgänglig närservice och det behövs förbättrade handelsmöjligheter. Vi ser nu till att utredningen kommer att behandla detta, säger kommunalrådet Malin Appelgren (KD).

– I Bergshamra finns möjligheter att utveckla stadsdelens miljö. Att vi nu tar initiativ och utreder överdäckning av Bergshamraleden kan i framtiden leda till bättre luft, minskat buller, fler bostäder och ett ökat utbud av service, säger kommunalrådet Anna C Nilsson (C).

Följande frågor kommer att adresseras i strategin för Bergshamra:

• Tekniska och ekonomiska förutsättningar för att överdäcka Bergshamravägen
    • Möjligheterna till kompletteringsbebyggelse med nya bostäder i Bergshamra.
    • Förutsättningarna för ökad tillgången till kommersiell och kommunal service i stadsdelen.
    • Utvecklingsmöjligheterna för kollektivtrafiken till Bergshamra.
    • Förutsättningarna för utveckla och rusta stadsmiljön i Bergshamra.

Arbetet med utvecklingsstrategin ska drivas av stadsledningsförvaltningen i samarbete med övriga förvaltningar och bolag samt Bostadsstiftelsen Signalisten. Arbete ska avrapporteras till kommunstyrelsen under hösten 2014.