• Ebba Busch Thor vann debatten

Ebba Busch Thor är partiledardebattens vinnare. Åtminstone enligt Aftonbladet/Inizio.ebba-btKD-ledaren pekas ut som vinnare av 19 procent av paneldeltagarna.”Människor uppskattar att man försöker debattera på ett rakt och tydligt sätt. Det var min ambition att försöka göra det och jag är glad om det hade effekt”, säger KD-ledaren.

Efter att Kristdemokraterna valde att bryta decemberöverenskommelsen har partiet och partiledaren Ebba Busch Thor stått i särskilt fokus. I debatten i SVT på söndagskvällen gjorde KD-ledaren bäst ifrån sig, enligt mätningen Aftonbladet/Initzio. 19 procent av deltagarna tycker att hon vann.– Roligt att höra. Det visar att människor tycker att det var ett angeläget budskap att vi med hjärta och hjärna kan möta flyktingkrisen, säger Busch Thor.

Undersökningen är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket.Målgruppen är allmänheten 18 år och äldre. Undersökningen omfattar 558 intervjuer med respondenter som förrekryterats till undersökningen efter partisympati.Undersökningen är genomförd den 11 oktober och genomförd som en webbundersökning.Frågan som ställdes var: Vem tycker du gjorde bäst ifrån sig i partiledardebatten ikväll?

Anna Kinberg Batra (M) 12%; Anders W Jonsson (C) 7%; Ebba Busch Thor (KD) 19%

Jan Björklund (FP) 16%;Stefan Löfven (S) 12%; Gustav Fridolin (MP) 3%