• Vårdnadsbidraget tas bort

2015-11-18

– Det är ett mycket sorgligt besked att riksdagen idag sagt ja till att ta bort vårdnadsbidraget, den lilla valfrihet som fanns för föräldrar att välja att vara hemma lite längre med sina små barn. Det är en reform som provocerat vänsterregeringen starkt och nu gör de tvärt emot vad svenska folket tycker, säger Roland Utbult med anledning av dagens omröstning.

– Enligt en Novos-underökning från 2015 anser 76 procent att föräldrarna själva ska få bestämma över sin föräldraledighet. 47 procent är emot att vårdnadsbidraget tas bort, även bland regeringens egna väljare är fler emot att vårdnadsbidraget tas bort än för. Men precis som i fallet om tvångskvotering av föräldraförsäkringen är den här viljeinriktningen inget som vänsterregeringen bryr sig om. Trots att vårdnadsbidraget har varit hårt kringskuret och därmed svårt att ta del av för många småbarnsfamiljer är det en reform som provocerar vänsterregeringen starkt.

– Det här är ett mycket sorgligt besked för de familjer som vill fattat sina egna beslut om hur man vill göra. Det är också beklagligt att Centerpartiet och Folkpartiet ansluter sig nu till socialdemokrater, miljöpartister och vänsterpartister.

– Vi kristdemokrater kommer att fortsätta att kämpa för att familjer ska få lägga sitt eget livspussel och kunna välja mer tid för barnen om de så önskar, säger Roland Utbult