• Vem är vinnare i detta val?

I Upplands Bro har Alliansen backat med tre mandat från 21 till 18. De rödgröna har ökat till 19 mandat vilket inte räcker för majoritet. Återigen får vi vara med om det som hände 2006, att SD blir vågmästare. Denna gång får de fyra mandat av väljarna .

Det innebär att Alliansen kan leda kommunen vidare med t.ex MP om de öppnar för samarbete. Det är också möjligt att S, V och MP försöker regera i minoritet vilket är nästintill omöjligt eller försöker locka till samarbete över blockgränsen. Senast det begav sig hoppade FP över mot att de fick vara kommunstyrelseordförande. En eftergift som kostade de rödgröna partierna väldigt mycket med stor valförlust 2010.

Väljarna valde kaos och nu har har vi det i de flesta församlingarna! Undra på att journalisterna njuter. De har aldrig haft så mycket att skriva om efter ett val. Att Löfven tackar för valresultatet och att han fick denna chans, som han uttrycker det tyder mest på bristande omdöme eller allmän trötthet efter valrörelsen.

Att kronan föll på valnatten är knappast något att glädja sig åt.