• Ebba på besök på Gotland

Idag fick Kristdemokraterna på Gotland en heldags besök av vår fantastiska partiledare Ebba Busch Thor. Vi var tre personer ut partidistriktsstyrelsen som mötte upp på Visby flygplats.

Sara Lidqvist, Rut Smeds, Ebba Busch Thor och Joakim Bandholz

Efter samtal över en kopp kaffe begav vi oss till andra sidan stan där Hans Håkansson mötte oss för att berätta om försvarets återetablering på Gotland. Vi fick också möjlighet att diskutera de säkerhetspolitiska aspekterna kring den planerade gasledningen Nord Stream 2. Kristdemokraterna anser att frågan om den nya gasledningen ska hanteras på nationell nivå.

På Visby lasarett fick vi följa med Tina Andersson och Malin Niklasson  som gör ett ovärderligt jobb. De arbetar med vårdnära service och underlättar vardagen för undersköterskor och sjuksköterskor. Kristdemokraterna har ett skarpt förslag om stöd för att införa liknande vårdserviceteam på alla lasarett i Sverige. På Gotland vill Kristdemokraterna utöka personalstyrkan i vårdnära service för att täcka upp på hela lasarettet.

Ebbas besök här avslutades med ett öppet möte i Norrbackaskolans matsal. Hon berättade om en rad utmaningar och partiets förslag för att lösa dessa.