• Ja – låt föräldrarna själva bestämma

Politik är att tillsammans ta ansvar för det samhälle vi lever i.
    – Vi Kristdemokrater i Gagnef har under innevarande mandatperiod varit med och delat det ansvaret.
    – Vi menar att de kristdemokratiska värderingarna är en nödvändig grund för det goda samhälle som vi alla vill ha.
    – Vi tror att trygga och stabila familjer är den bästa grunden för att barn, ungdomar och vuxna ska må bra.
    – Vi Kristdemokrater vill arbeta för ett Gagnef där man respekterar och lyssnar på varandra, så att alla kan känna sig som en del av samhället.

Vi Kristdemokrater har under innevarande mandatperiod varit med och genomfört bl a Familjens hus, föräldrautbildning, alternativ inom barnomsorgen, samordnartjänst för förebyggande alkohol- och drogarbete, nya sporthallen, nya bostäder, ökat samarbete mellan skolan och socialtjänsten, ökat värdegrundsarbete i skolan samt samarbete mellan kommun och landsting.

Vi vill arbeta vidare för:
    – En förstärkning av föräldrarollen genom valfrihet i barnomsorgen – låt föräldrarna själva bestämma! – samt genom utbyggnad av föräldrautbildningen.
    – En värdig omsorg där alla möts med respekt och integritet genom utbildad personal, valfrihet, anhörigstöd samt ökat samarbete mellan kommun och landsting.
    – En skola med tydliga värderingar, som ger en trygg miljö för lärandet och formar eleverna till mogna samhällsmedborgare, samt upprätthålla en god kontakt mellan de verksamheter som arbetar för barnens bästa. Nolltolerans mot mobbning och kränkande behandling.
    – En kommun som prioriterar idrott och hälsa för friskare och sundare barn och vuxna.
    – En jämställdhet i lönesättningen samt lyfta fram de yrkesgrupper som arbetar med människor.