• Relations – och Föräldrautbildning i Gagnefs Kommun

Undertecknade föreslår att Gagnefs kommun inom Familjens hus regi startar en relations och föräldrautbildning, som inkluderar småbarnsåren, tonåren och relationer mellan man och kvinna.
    Denna utbildning ska erbjudas så att den kan fås såväl på dagtid som på kvällstid.

Erfarenheter från skolan och socialtjänsten visar att det finns behov av stöd i föräldrarollen.

Där man på ett tidigt stadium gått in och gett stöd i föräldraskapet genom olika åtgärder har det visat sig vara positivt för barnet. Barn idag utsätts för många olika separationer och föräldrar har ett stort tryck på sig. (Statens offentliga utredning SOU 1997:161) (3.5.1) (3.5.2) Barnkonventionen.

Gagnefs kommun erbjuder idag föräldrautbildning för förstabarnsföräldrar. Det är bra. Vi föreslår att kommunen erbjuder stöd i föräldrarollen även sedan barnen blivit äldre samt utbildning i parrelationen.

Vi ser det som en viktig insats för familjen men även för kommunen att sätta in dessa åtgärder på ett större, effektivare sätt och framför allt tidigare i livet. Vi anser att det kommer att öka livskvalitén för barnfamiljerna i Gagnefs kommun.

Det förebyggande arbetet med barn, ungdomar och familjer kan med fördel ske i samarbete med skolan.

Vi föreslår att Gagnefs kommun utvecklar det förebyggande arbetet för barn, ungdomar och familjer genom att erbjuda relations- och föräldrautbildning inom familjens hus verksamhet.
    Djurås 030326

Marianne Hjort, Kd – Anders Bengtsson, Kd – Per Bäckström, Kd