• En trygg julhandel

    Julhandeln har tagit fart på riktigt och många ger sig ut både i butiker och på internet för att köpa julklappar. Då är det extra viktigt att du som kund har möjlighet att ångra dig om du inte skulle vara nöjd med ditt köp – utan att behöva bollas runt i telefonköer under julledigheten.

    I en granskning från Konsumentverket vittnar många kunder om att de haft problem när de kontaktat företag. Det kan handla om krångliga kontaktvägar, företag som inte svarar inom rimlig tid, eller att det man kommit överens om med kundtjänsten sedan inte genomförs. Många vittnar också om fall där kundtjänsten glömt att anteckna och följa upp vad som sagts över telefon, så att kunden får börja om från början med sitt ärende.

    I vissa fall har det även ställts krav på hur man säger upp tjänsten – vilket gör det alldeles för krångligt. I praktiken ska det inte spela någon roll om man säger upp sitt avtal genom SMS, telefonsamtal eller mejl. Kunden ska själv få välja genom vilken kanal man kommunicerar en uppsägning. Samtidigt har det gjorts en konsumentundersökning där majoriteten av de som svarat uppger att de behövt göra en utgift till följd av sitt problem med den vara eller tjänst som de köpt. Så här ska det inte gå till.

    Därför beslutade nyligen Kristdemokraterna och regeringen att ge Konsumentverket i uppdrag att komma med förslag på hur det ska bli lättare att avsluta abonnemang och prenumerationer. Målet är att det ska vara lika lätt att säga upp som att ingå ett avtal, och med tanke på de klagomål som inkommit finns goda skäl att tro att det inte är så idag. Men det här bidrar även till en ökad tydlighet som stärker både konsumenterna och företagen.

    Du ska inte behövs spendera ledigheten på att krångla med kundtjänster och nu arbetar vi för att ta bort flera hinder. Samtidigt har regeringen satsat på förbättrade möjligheter för konsumenter att få sina tvister prövade, utvecklad kommunal konsumentvägledning, och åtgärder för att få bukt med telefonbedrägerierna. Det stärker tryggheten för alla som julhandlar, särskilt på internet och över telefon.

    Erik Slottner (KD), Civilminister med ansvar för konsumentfrågor

    Lili André (KD), Riksdagsledamot Gävleborg

    Jan Myléus (KD), Kommunalråd KD Gävle

    Kicki Westerberg (KD), Ordförande KD Hofors

    Jeanette Forsén (KD), Oppositionsråd Sandviken

    Råsie Sigvardsson-Berbres (KD), Kommunpolitiker Bollnäs

    Peter Åkerström (KD), Oppositionsråd Hudiksvall

    Andreas Kissner (KD), Ordförande KD Ovanåker