• En barndom i frihet kräver gränser online

I juni släppte Dagens Nyheter en granskning som visar hur algoritmerna bakom apparna styr in unga till filmklipp som visar död, självmord, övergrepp, vikthets och annat som barn inte ska utsättas för. Det är en allvarlig utveckling som vi ser. Allt för länge har skärmarna tillåtits tränga sig in i våra och våra barns liv, på bekostnad av mycket annat.

Även Folkhälsomyndighetens rapport om digital medieanvändning bland unga bekräftar detta. Skärmtid har samband med sämre sömn och kan också leda till en rad andra negativa hälsoeffekter, både fysiska och psykiska. Övervikt, rygg- och huvudvärk, depression, ångest och oro är några exempel. Oroväckande är också att det finns tecken på att den ökande skärmtiden leder till att barn inte lär sig socialt samspel och att de kan bli mer utåtagerande. Många av de symptom som vi förknippar med andra beroendebeteenden syns nu även bland barn och unga – fast i förhållande till digitala medier. Man vill sluta men kan inte. Barn och unga säger att det är lätt att fastna med mobilen, och att de har svårt att begränsa sin användning.

Nu vet vi tydligt, användningen av digitala medier påverkar barns och ungas hälsa negativt. Skärmarnas effekter är en av vår tids viktigaste hälsofrågor, som vi kristdemokrater tar på stort allvar. Stora fördelar finns med digital teknik men vi behöver få till en förändring med ändrade vanor. Föräldrar har ett stort ansvar för att skapa förutsättningar för hälsosamma vanor men det kan vara svårt att hantera på egen hand. Därför måste föräldrar få verktyg för att kunna styra skärmtiden för sina barn. Skolan spelar även den en viktig roll, samtidigt som hela samhället på alla nivåer behöver ta ansvar för att säkerställa en god hälsa hos barn och unga.

Regeringen där Kristdemokraterna ingår är redan överens om att skolan ska vara mobilfri under hela skoldagen. Vi Kristdemokrater vill även införa hårdare regleringar av nätjättarna så att deras design av produkter och tjänster inte ska tillåtas vara beroendeframkallande. Förutom dessa insatser arbetar vi för att åldersgränser ska fungera bättre och att unga blir mer fysiskt aktiva. Därutöver har Socialminister Jakob Forssmed (KD) haft dialog med några av de stora medieföretagen som barn och unga använder.

Nästa steg handlar om att ta fram rekommendationer kring skärmtid för barn i olika åldrar, dessa kommer i höst. Kristdemokraterna kommer att följa denna fråga med stor noggrannhet – Kristdemokraterna tar ansvar för ungas hälsa!

Lili André (KD), Riksdagsledamot

Jennie Forsblom (KD), Regionråd