• Kristdemokraterna behövs mer än någonsin i EU

Dagens EU grundades 1951 av kristdemokrater. Målet var att bevara freden och stärka demokratin i Europa. EU blev svaret på dåtidens stora kriser. Idag står vi inför nya utmaningar. Krig i vårt närområde, extremister som skrämmer och en klimatkris som kräver lösningar.

KD, som är Sveriges enda värde­grundade parti, behövs i en orolig värld. Med den kristdemokratiska värdegrunden ser vi som vårt uppdrag att försvara människovärdet och kämpa för de svaga och förtryckta. Vi har ett ansvar att bruka och bevara, i stället för att slita och slänga. Allt vi gör påverkar vår samtid och våra efterkommande.

Vi kristdemokrater tycker inte att alla beslut ska fattas på EU-nivå. Det som kan bestämmas vid Sveriges köksbord ska inte till Bryssels skrivbord. Det familjen kan bestämma på egen hand ska inte kommunerna lägga sig i. Det kommunerna klarar på egen hand får inte bli en fråga för riksdag och regering.

Det finns om­råden där gemensamma lösningar gör verklig skillnad. EU behöver leda en grön omställning som ger tillväxt och fler jobb. EU behöver göra mer för vår fred och säkerhet. Gränser behövs för att försvara friheten. Bestämda gränser mot Putins aggressioner och mot hatets intolerans behöver kombineras med en tydlig gräns mot vad EU ska bestämma över.

Gränser och frihet ger hopp för Europa.

En röst på Kristdemokraterna är en röst för gränser och frihet. En röst för Sverige och en röst för EU i en svår tid.

Annika Sjögren (KD), nr 20 på EU-listan

Marcus Löf Hällström (KD), nr 41 på EU-listan