• Kristdemokraterna – Förlängt stöd till barnfamiljer

Svenska hushåll och barnfamiljer har pressats hårt de senaste åren. Detta gäller särskilt barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Vi kristdemokrater håller familjen högt och arbetar därför ständigt med att stärka familjens förutsättningar. Kristdemokraterna har därför kommit överens med övriga samarbetspartier att föreslå en förlängning av det tillfälliga tilläggsbidraget i bostadsbidraget, för de barnfamiljer som kämpar med att få ekonomin att gå ihop. För många barnfamiljer i Sverige blir detta ett mycket viktigt stöd.

Det svåra ekonomiska läget i Sverige har mildrats något. Utsikten för hushållen framöver ser ljusare ut och en återhämtning av den svenska ekonomin förväntas fortsätta under 2025. Trots att inflationen äntligen minskar är idag 100 000 familjer i Sverige ändå i behov av ett tilläggsbidrag i bostadsbidraget för att klara vardagen. Förlängningen av tilläggsbidraget är därför viktig för att underlätta för dessa barnfamiljer.

Tilläggsbidraget är ett stöd som är tänkt att lämnas under en begränsad tidsperiod. Denna period har blivit längre på grund av pandemin som sedan följdes av en period med hög inflation. Det förlängda bidraget föreslås därför med en nedtrappning till tidigare nivå, från 40 till 25 procent av bostadsbidraget.

Kristdemokraterna ser familjen som den viktigaste gemenskapen och den grund som samhället står på. Vi kommer att fortsätta stödja Sveriges familjer.

Lili André (KD), Riksdagsledamot

Jan Myléus (KD), Kommunalråd Gävle