• Kristdemokraterna: Vi genomför den största tandvårdsreformen på 20 år

En av kristdemokraternas hjärtefrågor är att äldre ska få leva ett aktivt liv, ha inflytande över sin vardag, bemötas med respekt och ha tillgång till god vård och omsorg. Vi har varit drivande i regeringen att stärka äldres förutsättningar.  Därför är vi glada över att kunna presentera ett antal nya satsningar på Sveriges äldre. Särskilt stolta är vi över den största tandvårdsreformen på 20 år, vilket var ett av våra vallöften.

Tillsammans med våra samarbetspartier har vi följande goda nyheter för Sveriges äldre:

• Förstärkt högkostnadsskydd för tandvård för alla över 67 år
    • Ökad kontroll av tandvårdsgivare
    • Förstärkt kunskapsstyrning för äldreomsorgen
    • Fast omsorgskontakt inom äldreomsorgen
    • Stärkt stöd till anhöriga

Alla ska ha råd att gå till tandläkaren, ökat högkostnadsskydd för tandvård för alla över 67 år innebär kraftigt sänkta tandvårdskostnader, och kan på sikt ge en bättre munhälsa.

Ökad kontroll av tandvårdsgivare är en del i den allmänna strävan att stoppa kriminalitet och utnyttjande i vårt samhälle. Detta gör det svårare för oseriösa aktörer och ökar patientsäkerheten.

Sveriges äldre förtjänar en äldreomsorg i världsklass. Vi lever allt längre,  vilket är en positiv utveckling. De allra flesta behöver någon gång i livet vård och stöd, detta ställer högre krav på äldreomsorgen. Därför satsar vi nu stort på äldreomsorgen, bland annat på kunskapsbaserade verksamheter. Kunskapen om olika sjukdomar som till exempel demens utvecklas snabbt, då behöver även kunskapsläget hänga med.

Äldre och sjuka inom äldreomsorgen ska också erbjudas en fast omsorgskontakt, idag har bara de som har hemtjänst rätt till det. Kristdemokraterna och regeringen avser därför att ändra så att även de som bor i särskilda boenden ska ha rätt till en fast omsorgskontakt.

Idag ger över en miljon svenskar vård och omsorg till en närstående. Vi behöver ge ett bättre fungerande stöd till anhöriga, till exempel genom att kommuner blir skyldiga att erbjuda en anhörigkontakt och att vårdgivare erbjuder barn som är anhöriga information och stöd.

Alla ska kunna leva ett värdigt liv, genom hela livet.

Lili André (KD), Riksdagsledamot

Jennie Forsblom (KD), Regionråd