• Vi tar ansvar för primärvården i Gävleborg

Den senaste tiden har flera insändare handlat om mitt uppdrag i Hälso- och sjukvårdsnämnden och arbetet med ekonomi i balans. Osanningar har spridits kring utredningen av primärvården som vi beställde. När KD tog över styret i Region Gävleborg tillsammans med SD, M och SVG inledde vi ett omfattande arbete för att ta oss an de ekonomiska underskotten i vården. Fokus har lagts på att planera för en hållbar och långsiktig plan för hälso- och sjukvården med hänsyn till både våra invånare och medarbetare.

Ständiga problem att hålla budget i primärvården var en av de utmaningar vi behövde ta tag i, därför gavs uppdraget att utreda det. Vi behövde faktaunderlag på orsakerna till att vår egen verksamhet går med underskott. När Region Gävleborg beställer en rapport av ett företag går det till så att frågeställningar finns med i uppdraget till företaget som vinner upphandlingen. Att de svar och förslag som ges i rapporten var förbeställda är en lögn.

Det som rapporten bland annat visade var att privata aktörer kan utföra samma verksamhet som våra regiondrivna, men ändå hålla budget. I jämförelsen framkommer även att privata hälsocentraler inte har ”lättare patienter” än våra regiondrivna och att patienter och medarbetare överlag är mer nöjda med de privata.

En felaktig bild av hur privata aktörer bedriver sin verksamhet har florerat, primärvården styrs strikt genom politisk styrning och följs upp via hälsovalshandboken. Allt kostar, till exempel är den faktiska kostnaden för ett primärvårdsbesök ca 2 500 kr, ett besök som kan vara i 15 minuter. Även att utreda ekonomiska utmaningar i syfte att använda skattepengar rätt kostar. Opassande och nedsättande inlägg avseende företag förekommer också i debatten och så tycker inte jag att man uttrycker sig. Rätt och riktigt är att utan våra företag stannar Sverige!

Som ansvarig för hälso- och sjukvården i länet träffar jag ofta företag, föreningar, idéburna organisationer och andra aktörer. Dessa möten ger bra samtal och idéer i arbetet för att utveckla vården i länet. Olika perspektiv är mycket viktigt för oss politiker i ledningen, och primärvårdsutredningen har gett oss ytterligare ett. Vi ser med stor omsorg över hur vi ska prioritera resurserna för en så bra vård som möjligt till våra invånare. Vi har inte hur mycket pengar som helst att röra oss med.

Den politiska ledningen tar ansvar för att använda våra skattebetalares pengar rätt, samtidigt som vi fortsätter arbetet för en trygg och säker vård i Gävleborg.

Jennie Forsblom (KD), Ordförande hälso- och sjukvårdsnämnden