Vitsippspriset 2020 går till Anna Persson

Pristagaren Anna Persson

Årets pristagare är Anna Persson som har startat Trygghetsvandrarna på Hammarö.

Motiveringen lyder:
För sitt initiativ och engagemang  att skapa Trygghetsvandrarna på Hammarö. En förebild som visar stort hjärta för nästa generation. Tack Anna, du gör Hammarö till en ännu bättre plats.

Priset är ett diplom och en handmålad glaskaraff av konstnären Kerstin Carlsson Gullvert.

Petra Weström, 1:e vice ordf i socialnämnden och Mathias Wiker, ledamot av Bildningsnämnden tog med Kicki på HammaröNytt och överraskade pristagaren med prisutdelning och tal.

Så här lät talet till Anna:

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Det kan många skriva under på. Många personer är beredda att göra något litet bara någon annan startar det, leder arbetet och håller ihop det. Det är därför personer som verkligen startar något är så viktiga. Utan dem blir det ofta ingenting av allt det som kan bli så bra när många tillsammans gör något litet var.

Förebilder behövs mer än någonsin. Anna, du är en förebild för oss alla. När många säger – ”någon borde göra nåt” då tar du tag i saken. När de flesta vuxna väljer tv-soffan en fredagskväll då åker du ut på samhället för att vara där ungdomarna på Hammarö är. Du leder genom att visa vägen och gå före. Du visar med ditt engagemang vilket stort hjärta du har för nästa generation i den här kommunen. Med envishet och drivkraft har du nu lyckats skapa en rörelse av vuxna som trygghetsvandrar i kommunen och ni är på väg att ta steg vidare för att det ska bli en stabil rörelse som kan växa vidare.

Vi påstår inte att du gjort allt själv, men vi säger att du är gnistan som startar motorn. Dela gärna både glädjen och äran med de som du har runt sig som stöttat, peppat och lyft dig när det känns tungt. Men du är en person som gör skillnad. Därför vill vi ge dig det här priset.

Vitsippan är Kristdemokraternas partiblomma. Associationerna går till vårens obändiga växtkraft och att vitsippan är så svår att utrota, precis som människors engagemang i samhället. Vitsippspriset delas ut för små och stora insatser som är viktiga för samhället, ofta utförda i det tysta.

Nolgårds förskola behålls!

Var finns det politiska intresset?

KD och Hammarösamverkan i opposition

Hammarö behöver ett majoritetsstyre

Vitsippspriset 2019 till Lillängshamnens fiskrökeri

Äntligen! Nya Götetorpsskolan kommer resa sig ur askan

Varför är EU viktigt för Hammarö?

Budget 2019

KD Hammarö, kandidat #1 – Mattias Joelsson

KD Hammarö, kandidat #2 – Marianne Carlsson

KD Hammarö, kandidat #3 – Kenth Carlsson

KD Hammarö, kandidat #4 – Petra Weström

KD Hammarö, kandidat #5 – Magnus Eriksson

Debatt i NWT: Är dagens förskola bra för någon?

KD tar de äldres parti #äldresagenda

Debatt i VF 27 mars: Bön från en politiker