• Minska risken för våldtäkter genom att inför s.k. nattstopp inom länstrafiken

Pressmeddelande 2014-09-10

Minska risken för våldtäkter genom att inför s.k. nattstopp inom länstrafiken

Under de senaste veckorna har media i Örebro län rapporterat om våldtäkter och även om ett gripande av en våldtäktsman i norra länsdelen. Denna typ av övergrepp måste kunna förhindras och alla delar av samhället kan hjälpa till.– Därför föreslår Kristdemokraterna att länstrafiken i Örebro län inför s.k. Nattstopp, vilket betyder att länets bussar, inkl. stadstrafiken i Örebro, erbjuder kvinnor att bussen kan stanna mellan två hållplatser om det skulle innebära kortare promenadsträcka till hemmet, säger Bo Rudolfsson, regionpolitiker och 2:e v ordförande i Länstrafiken Örebro.

Runt om i landet våldtas kvinnor dagligen, enligt BRÅ är det ca 28~000 fall av våldtäkt per år, dvs. 76 våldtäkter per dag i hela Sverige. Huvudproblematiken finns hos de män som vill få utlopp för sitt maktbehov genom att överfalla kvinnor. Arbetet att få dessa män att ändra tankesätt måste fortsätta, detta förslag är endast ett litet sätt att stödja de kvinnor som känner rädsla eller oro.

– Denna typ av service skulle kunna gälla på kvällar och nättar och om det kan ske trafiksäkert, för att bidra till en större känsla av trygghet för många kvinnor. Vi har sett att miljöpartiet har ett liknande förslag, vilket vi välkomnar, avslutar Bo Rudolfsson.