• Alliansen i Region Örebro län är kritisk till hanteringen av Stiftelsen Valjeviken

sundbyvik

Pressmeddelande från Alliansen i Region Örebro län

Stiftelsen Valjeviken har ansökt om bidrag för att fortsätta bedriva rehabiliteringsverksamhet i samband med en folkhögskoleskurs som de driver vid Sundbyviks folkhögskola. Region Örebro län saknar egna resurser för att rehabilitera de patienter som nu är aktuella för Stiftelsen Valjevikens verksamhet.

Regionen har, bland annat genom yttrande från Rehabmedicinska enheten, visat att verksamheten vid Sundbyvik är av avgörande betydelse för såväl de individer som är aktuella, som för regionens egen verksamhet.

– Det finns minst tre alternativ för att driva verksamheten vidare med stöd från Region Örebro län, dels kan en direktupphandling göras, dels kan ett ideellt-offentligt-partnerskap (IOP) skapas, dels kan Lagen om valfrihetssystem (LOV) användas som dessutom skapar förutsättning för fler aktörer, säger Ewa Sundqvist (KD), oppositonsråd Region Örebro län.

­­- Hanteringen av Valjeviken är helt oacceptabel. Det är en nonchalant hantering av människor i stort behov av stöd och rehabilitering. Det är slöseri med kompetens som byggt upp under många år. Det är stor skam när politisk prestige går före invånarnas bästa. Det är dyrt när socialdemokraternas ide om att göra allt i den egna organisationen kapar banden till civila sektorn genom neuroförbundet, säger Anna Ågerfalk (FP), oppositionsråd Region Örebro län.

– Regionen har svårt att bygga upp en liknande verksamhet i egen regi på kort eller medellång sikt. Inte heller har några ekonomiska konsekvenser kunnat redovisas för ett sådant övertagande. Det finns i dagsläget inte heller någon annan aktör som har möjlighet att överta verksamheten.  Därmed kommer patienter att drabbas när Valjevikens verksamhet inte kan fortsätta, säger Ola Karlsson (M) oppositionsråd Region Örebro län.

– Alliansen har nu lagt tre konkreta förslag till hur regionen kan gå vidare i hanteringen av Valjeviken. Det är nu upp till majoriteten om de vill fortsätta slå undan fötterna på denna verksamhet eller acceptera alliansens förslag, avslutar Torbjörn Ahlin (C), oppositionsråd Region Örebro län.

För kontakt:
    Ewa Sundkvist (KD)