• Bo Rudolfsson, Laxå ny ordförande för Örebro läns kristdemokrater

Ewa_Bo

Ewa Sundkvist, Örebro överlämnade ordförandeklubban för Kristdemokraterna i Örebro län till Bo Rudolfsson, Laxå

Kristdemokraterna i Örebro län valde ny partidistriktsstyrelse vid årsmötet i Örebro den 12 mars. Till ny ordförande för länet valdes Bo Rudolfsson, kommunstyrelsens ordförande i Laxå kommun och till 1:e och 2:e vice ordförande valdes Camilla Valfridsson, ledamot i kommunfullmäktige och samhällsbyggnadsnämnden i Kumla och Lars-Axel Nordell, riksdagsledamot.
    Bo Rudolfsson efterträder Ewa Sundkvist, Örebro och oppositionsråd i Region Örebro län som varit distriktsordförande i 3 år.

Varstamma_16

Lars-Axel Nordell och Bo Rudolfsson inleder partidistriktsårsmötet

– Jag är naturligtvis glad för förtroendet och kommer att verka för en aktivare partiverksamhet med inriktning på en större röstandel vid valet 2018. Vi kristdemokrater har mycket mer att ge i regionens politiska liv och vi satsar på politikutveckling under 2016, säger Bo Rudolfsson, nyvald ordförande för kristdemokraterna i Örebro län.

Partidistriktets årsmöte inleddes med Aaron Modig, riksdagsledamot och migrationspolitisk talesperson för KD, talade på temat flyktingkrisen och behovet av en ny integrationspolitik.

Aron_i_talarstolen

– Höstens flyktingkris har inneburit stora prövningar för samhället, exempelvis vad häller att på kort tid få fram ett stort antal boendeplatser. Sverige har klarat detta hyfsat, inte minst med ovärderlig hjälp från det civila samhället.

– Men den stora migrationen till Sverige medför utmaningar för samhället också på längre sikt, exempelvis vad gäller välfärdens dimensionering, arbetsmarknaden och den reguljära bostadsmarknaden. Nu krävs en bred och kraftfull integrationspolitik för att samhället ska kunna hållas ihop och välfärden upprätthållas.

– Ett exempel på en sådan utmaning är att en stor grupp nyanlända har väldigt svag utbildningsbakgrund, som inte svarar upp mot den avancerade svenska arbetsmarknaden. Från Kristdemokraternas sida driver vi idag införandet av en ny anställningsform – introduktionsanställningen – som innebär en möjlighet för nyanlända att etablera sig på arbetsmarknaden till 25 procent lägre lön under de första fem åren. Det skulle göra att fler arbetsgivare vågar ta chansen att även anställa personer som inte i utgångsläget uppfyller alla kvalifikationskrav, avslutade Aaron Modig

Efter årsmötet har partidistriktsstyrelsen följande ledamöter:
    Distriktsordförande             Bo Rudolfsson, Laxå
    Vice distriktsordförande      Camilla Valfridsson, Kumla,
    2:e vice distriktsordförande Lars-Axel Nordell, Örebro

Övriga ledamöter:
    Lars O Molin, Örebro,
    Bengt Eklund, Karlskoga,
    Parisse Ekman, Nora,
    Anne-Marie Nilsson, Lekeberg,
    Hlödur Bjarnason, Lindesberg,
    Anders Hagström, Örebro,