• Ny region 2019?

Bo_Rudolfsson_540x298Med utgångspunkt från civilminister Ardalan Shekarabis debattartikel i DN 23 mars interpellerade idag Bo Rudolfsson (KD), som ledamot i regionfullmäktige Marie-Louise Forsberg-Fransson (S) angående regionens inriktning för kommande förhandlingar och arbete för ev. storregioner 2019.
    – För några år sedan var Örebro läns landsting, landstinget Sörmland och Västmanlands läns landsting nästa framme vid en överenskommelse, som tyvärr gick i stöpet timmarna innan fullmäktige i landstinget Örebro län skulle rösta om att vi skulle vara med. Många i våra län och andra län hade många starka åsikter om denna process och vilka som fanns involverad i den, förklarar Rudolfsson.
    Regeringen planerar att utse förhandlingspersoner (precis som den förra regeringen) som praktiskt ska förhandla och kanske jämka mellan olika regioner och landsting.

– Vi måste ta med oss erfarenheten från processen förra omgången, och vi vet att det är av stor vikt att vi som region står redo för nya förhandlingar. Därför bör vi redan nu fastslå en inriktning om vilka län vi vill dela storregion med, avslutar Rudolfsson.