• Debatt: Regeringen vill inskränka valfriheten för barnfamiljerna!

Ett antal kristdemokrater skriver en debattartikel i dagens Nerikes Allehanda om att

Regeringen vill inskränka valfriheten för barnfamiljerna!

Regeringen har nyligen föreslagit ett slopande av vårdnadsbidraget och med hjälp av Vänsterpartiet och Folkpartiet är risken att riksdagen tar ett negativt beslut den 18 november i år. Det skulle innebära en stor minskning av barnfamiljernas valfrihet och sätter käppar i hjulet för de föräldrar som själva vill ta hand om sina barn. Bara i Örebro kommun handlar det om ca 350 barn årligen.

Vi kristdemokrater sätter stor vikt vid att ge föräldrarna makt att påverka sina familjers liv. Kvinnor och män ska ha samma förutsättningar att såväl göra karriär som ta del av sina barns uppväxt och det finns flera sätt att arbeta för detta. Jämställda löner är ett sätt, en skälig löneutveckling bland kvinnodominerade yrken ett annat och dessutom behövs attityderna kring ansvaret för hem och familj förbättras. Här har vi som politiker, familjer och enskilda individer alla ett ansvar att driva på utvecklingen.

Hela samhället tjänar på jämställdhet, men man är farligt ute om barnen används som slagträ i denna debatt. Familjer ser olika ut och vi vill inte ha någon minister som bestämmer vem som ska vara hemma just denna månad. Den makten bör förbehållas vårdnadshavare och familj.

Ett annat argument som brukar komma upp är att vårdnadsbidraget skulle vara kostsamt. För det första tjänar staten inga pengar alls på att riksdagen drar in reformen eftersom vårdnadsbidraget betalas ut kommunalt. För det andra kommer kostnaden för de förskoleplatser som behövs när vårdnadsbidraget tas bort gott och väl överstiga kommunens kostnad för vårdnadsbidrag. Vårdnadsbidraget finansierar helt enkelt sig själv.

Vi kristdemokrater menar att beslut ska fattas på lägsta ändamålsenliga nivå. Beslut om vård av barn ska därför ligga på familjerna och ett sätt att åstadkomma det är att föräldrarna ska kunna ta del av en barnomsorgspeng och själva bestämma om sitt barns utveckling/uppfostran. Alternativen ska vara många: Traditionell förskola, familjedaghem, flerfamiljslösningar, vårdnadsbidrag med mera.

Om förslaget går igenom i riksdagen skulle valfriheten för familjerna inskränkas, något vi Kristdemokrater är de första att beklaga. Än är hoppet inte ute, men skulle beslutet tas lönar det sig fortfarande att söka under januari 2016. De vårdnadsbidrag som beslutas under januari 2016 kommer att gälla tiden ut. För de med små barn är också alla arbetsgivare skyldiga att dra ner tjänstegraden till 80 procent om föräldrarna så önskar. Vi kristdemokrater kommer alltid kämpa för barnfamiljers ekonomi och valfrihet.

Lars-Axel Nordell (KD), Riksdagsledamot Örebro län
    Ewa Sundkvist (KD), Oppositionsråd Region Örebro län