• Region Örebro län har ett etiskt ansvar att ta

Elin mindreElin Enes skriver i dagens NA.

Region Örebro län är länets största offentliga verksamhet, med en budget på hela 8 miljarder kronor per år. Det innebär också att regionen har ett stort etiskt ansvar att ta. Kaffe, bananer, fikabröd, tyger till sängkläder, arbetskläder, byggmaterial, arbetsverktyg, operationsredskap. Listan på produkter regionen använder sig av är lång. Och alla dessa produkter, och allt material har producerats någonstans. Ofta i länder från tredje världen, eftersom det är billigare att köpa därifrån.

Frågan vi måste ställa oss är varför är det billigare för oss att köpa från länder längre ifrån oss än att själva proucera? Förmodligen för att det är lättare att ge skambud när vi inte behöver se konsekvenserna av det. Men genom att handla billigt från länder långt härifrån så får våra medmänniskor lida. Vi bär ansvar i varför människor på andra sidan jorden jobbar 60 timmar i veckan, utan helgledighet, utan raster och utan möjlighet till semester. Vi bär ansvar i att dessa människor ändå inte klarar sig på sin lön. Vi bär ansvar i att barn tvingas avbryta skolgången för att arbeta för att famljen ska kunna ställa mat på bordet på kvällen.

Kan vi stå rakryggade år 2016 och känna oss stolta över att vi sparat in några kronor på de där skjortorna till busschaufförerna genom att handla med producenter i Sydafrika, och veta att de som sydde skjortan, arbetade i värmen hela dagen utan så mycket som en rast för lunch? Och kan vi stå rakryggade när vi år 2016 sparat in några kronor på kaffebönorna, och samtidigt vara medvetna om att de som plockat bönorna gått ute i solen vecka in och vecka ut, med en lön som inte räcker till skolmaterial till sina barn?

Jag kan inte det. Som privatperson försöker jag göra det jag kan för att uppmuntra rättvis handel. Finns det en Fairtradeprodukt väljer jag den framför en billigare produkt. Utan att tveka. Men jag är bara en person. För att det verkligen ska göra skillnad krävs det att vi alla tar vårt ansvar. Även företag, organisationer, kommuner och regioner. Därför motionerar jag för att Region Örebro län ska Fairtradediplomeras.

Fairtrade är en oberoende certifiering som skapar förutsättningar för odlare och anställda att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Med Fairtrade kan den nedåtgående spiralen i U-länderna brytas och istället för att utnyttja kan vi stötta.

Fairtradeproducerandet ger första ledet i handelskedjan en möjlighet till social, ekonomisk och miljömässig utveckling. För att nå upp till Fairtrades kriterier krävs allra minst en minimilön för arbetarna, det krävs humana arbetsförhållanden med ledighet och max antal arbetade timmar i sträck. Det är det värt att betala lite mer för. Det är också värt att betala en premie för att stärka utvecklingen i samhället som berörs. Genom att vi väljer Fairtrade, med en lite högre kostnad för oss, men fortfarande långt ifrån vad det skulle kosta att producera här, kan våra medmänniskor få en möjlighet att utveckla sitt samhälle, utbilda sina barn, bygga upp sjukvård och stärka demokratin.

Med regionen Fairtradediplomerad sänder politiken ut viktiga signaler, till företagen, till organisationerna, till kommunerna i länet, till andra regioner och till oss som privatpersoner. Regionen har en möjlighet att gå före, att visa vägen, uppmuntra och hjälpa fler ta hänsyn till våra medmänniskor.

Vi har ett etiskt ansvar att ta, och nu är tiden att göra det.

Elin Enes

Ledamot i Regionfullmäktige för Kristdemokraterna