• Vi har inte råd att inte ha budget i balans

Ewa_Sundkvist

Ewa Sundkvist, oppositionsregionråd

I dagens situation, med stora utmaningar framöver i en större och allt äldre befolkning krävs det att sjukvården står redo. Det kanske viktigaste första steget i det är att ha en budget i balans.

Nerikes Allehanda skriver den 31 mars att sjukvården fortsätter att gå minus, och att den tidigare besparingsplanen inte håller. Det kommer tyvärr inte som någon överraskning för oss.

I artikeln uttalar sig både regiondirektör Rickard Simonsson och sjukvårdsdirektör Jan Olsson. Men var är regionstyrelseordförande Marie-Louise Forsberg Fransson i artikeln? Det är socialdemokraterna som i högsta grad är ansvariga till att situationen ser ut som den gör.

I snart 100 år har socialdemokraterna styrt Örebro läns landsting och Region Örebro län. Många av dessa år har sjukvården gått back. Likaså har Kristdemokraterna tillsammans med Alliansen många gånger påpekat att vi måste se över varför sjukvården inte klarar av att hålla sig inom budgetramarna. Vi har föreslagit genomlysning av verksamheterna och se över om fördelningen är rätt tänkt.

Den 1 april, höll regionledningen presskonferens. Marie-Louise Forsberg Fransson presenterade då ett flertal åtgärder och sparkrav som antagligen det mesta kommer att fattats beslut om i enighet tillsammans med Kristdemokraterna och övriga Allianspartier. Med en så prekär situation, i ett så akut läge gäller det att agera.

Vi ser dock brister i utformandet av dessa sparkrav. De genomsyras alla av ett tydligt top-down perspektiv. För Kristdemokraterna är subsidiaritet en av grundpelarna. Nerifrån och upp. Givetvis ska politiken fatta slutgiltiga beslut angående budget, eftersom politikerna är de som är ytterst ansvariga, men med stöd och tankar underifrån, från personal som finns nära verksamheten.

Förhoppningsvis innebär det nya sparkravet att den akuta situationen lugnar ner sig något. Men för en långsiktig lösning ser vi vikten av att föra diskussioner ute i verksamheten. Vem vet bättre vad som åsamkar minus på balanskontot än där?

För att besparingar ska vara effektiva gäller det att se vad det är som drar iväg och vad som går särskilt bra. Om sjukvården ska lyckas hålla en budget i balans måste vi bli bättre på att ta till vara på de goda exemplen vi har inom sjukvården. Vi måste se varje enhet och verksamhets styrkor och svagheter. Och vi måste förstå att det inte går att ha en gemensam lösning för alla verksamheter. Lösningarna bör komma bottom-up, på så sätt styrker vi sannolikheten att det är rätt lösningar för de specifika verksamheterna, och det är troligare att personalen känner sig delaktiga i besparingarna som måste göras.

Vi har inte råd att inte ha budget i balans. Nu måste vi agera både kort- och långsiktigt.

Ewa Sundkvist,

Oppositionsråd för Kristdemokraterna