Arbetsmarknad, bostäder och kommunikationer viktigt vid rekrytering
I en insändare i Smålands Dagblad 15 januari ställer ”Skattebetalare, Sävsjö” en rad frågor och gör olika påståenden om rekrytering av personal och främst tjänstemän i Sävsjö kommun. För att balansera den bild som målas upp kan det vara bra att veta det inom kommunkoncernen årligen sker rekrytering och anställning av ca 70 personer. Konsulthjälp har, under de år jag varit politiker, endast använts vid rekrytering av några få nyckelpersoner. Ett viktigt skäl till att vi tagit hjälp med rekrytering har varit behovet av att testa personen innan anställning. Detta är en kompetens som numera finns inom kommunen.
Inom allt fler arbeten krävs speciella utbildningar och det är ofta lagstadgade krav. Det är också en ständigt ökande konkurrens på arbetsmarknaden särskilt inom en del yrkeskategorier. Att vi ibland tvingas gå utanför kommungränsen för att hitta lämpliga personer är oundvikligt och något som vi delar med andra arbetsgivare. Vi i Sävsjö kommun vill förstås att vår personal ska bo i kommunen och det finns alltid med som en fråga vid varje anställningsintervju. Samtidigt kan jag konstatera att det är vi som är vinnare av att det finns ett utbyte av tjänster och personal mellan kommuner eftersom vi har långt fler som pendlar ut för arbete än de som pendlar in.
I den utvecklingsstrategi som vi vill förverkliga är målet att vi ska bli fler invånare. Detta genom ett målmedvetet arbete för att vi som bor i kommunen ska trivas och genom att fler flyttar hit. En viktig förutsättning för att bli fler är att det finns tillgång till bra bostäder och jobb, något som vi hela tiden jobbar hårt med. Det är också avgörande att vi har en stor arbetsmarknadsregion. För detta behövs bra kommunikationer som ger möjlighet, inte minst för våra unga, att pendla till jobb och studier. Men för mig är det alltid Sävsjö kommun som är den attraktiva utgångspunkten!
Stefan Gustafsson (KD) kommunstyrelsens ordförande i Sävsjö kommun