Distriktsårsmöte i Jönköping

Vi var ett gäng på sju glada kristdemokrater som under lördagseftermiddagen tog oss till Jönköping för att delta på distriktsårsmötet. Efter att David Lega hållit ett inledande föredrag var det en diger lista ärenden som behandlades, däribland val av distriktsstyrelse och hela 19 motioner till höstens riksting. Det var ett debattfriskt klimat med stort engagemang.
Särskilt roligt är att Sävsjö kommun numera har två ledamöter i distriktsstyrelsen. Årsmötet omvalde AnnCatrin Ek och valde in Bengt Swerlander som ny ledamot. Vi kommer nu med ännu större kraft kunna driva de frågor som är viktiga för vår kommun.
Efter lite drygt fyra och en halv timme hördes årsmötets sista klubbslag. Vi från Sävsjö kommun kunde åka hem glada över den fördubblade representationen i distriktsstyrelsen.

På bilden fr v Benjamin Petersson, Stefan Gustafsson, Anna-Karin Yngvesson, Anders Griph, Johanna Danielsson, Samuel Nikolausson och AnnCatrin Ek

Utan spaning, ingen aning

Det var inför en välfylld Vallsjösal i Kommunalhuset som studien Ung Livsstil presenterades under onsdagseftermiddagen. Undersökningen, som gjordes under 2018, är den fjärde i ordningen i Sävsjö kommun och handlar om barn- och ungas vanor, villkor och preferenser inom kultur- och fritidsområdet. Forskningsledaren Ulf Blomdahl höll ett fängslande föredrag som innehöll både goda nyheter och en del utmaningar som måste mötas framöver.

Inspirerande föredrag och bra årsmöte

Det var många som kom till Vrigstad Missionskyrka för att lyssna när David Lega var på besök i samband med att Kristdemokraterna hade sitt årsmöte. David berättade öppenhjärtigt om sina personliga erfarenheter av att övervinna sitt funktionshinder och om hur hans människosyn så väl som erfarenheter gjort att han engagerat sig i Kristdemokraterna. David Lega jobbar som kommunalråd i Göteborgs kommun och är en av toppkandidaterna till EU-valet. I samband med årsmötet hade Sven-Åke och Margareta Gårdstam ordnat god soppa och semlor. Ett lokalt band med Benjamin Petersson i spetsen stod för sång och musik. Erika Mallander Karlsson var konferencier.  Alla funktionärer som valdes kan du se här på hemsidan under fliken ”Om oss”

Årets första vitsippa är här

Nu kan du här på hemsidan läsa årets första nummer av Vitsippan, Kristdemokraternas nyhetsblad för partiavdelningen i Sävsjö kommun. Denna gång kan du bland annat läsa om alla nya ordförande,  om Mia Frisks besök på Vallsjöhus, om kommunens yngsta politiker, om årsmötet och besöket av David Lega onsdag 13 februari.

På denna länk kan du läsa Vitsippan: KS nyhetsblad VITSIPPAN nr23 februari 2019