• Vitsippspriset går till insatser för integration och nyanlända flyktingar

Vitsippspriset 2016

Vitsippspriset delas ut av Kristdemokraterna i Sollentuna sedan 1992 och ges till personer/organisationer som har gjort något förtjänstfullt utöver det vanliga. Priset för 2016 delades ut lördagen 21 maj på Aniaraplatsen i samband med eventet Sollentunadagen.

– Det är med glädje jag först delar ut priset till en idrottsklubb som betytt mycket för att sätta Sollentuna på den nationella kartan – som har stor bredd i sin verksamhet och har lag på elitnivå både på dam och herrsidan – Sollentuna Volleyboll. Men klubben har också ett stort socialt engagemang. Volleyboll är en riktigt stor sport internationellt och klubben har gett många av våra nyanlända ungdomar en rik och meningsfull fritid, säger kommunalrådet Magnus Ramstrand (KD).

– När flyktingströmmen var som störst och det var kaos på Centralstationen, fanns bland andra en förening som har koppling till Sollentuna, på plats för att välkomna flyktingar. IOGT-NTO i Häggvik bjöd in flyktingar till en tillfällig rastplats i lokalerna i Häggvik. Detta vill vi uppmärksamma, säger Simon Olsson, ordförande för KD i Sollentuna.

Så här lyder motiveringarna för de båda pristagarna:

Sollentuna Volleybollklubb
    Sollentuna har det senaste året berikats med många nya invånare som har tvingats lämna sitt ursprung för att hitta en ny tillvaro. För sitt arbete med att ge många av dessa en rik och meningsfull fritid tilldelas Sollentuna Volleybollklubb Kristdemokraternas Vitsippspris 2016

IOGT-NTO i Sollentuna
    När mörker faller är det viktigt att någon tänder ett ljus för att visa var en trygg plats finns att hitta. För arbetet med att ge människor på flykt en stunds säker vila tilldelas IOGT-NTO Sollentuna Kristdemokraternas Vitsippspris 2016.

Här kan du läsa mer om Vitsippspriset och tidigare vinnare >>