• 3. Solnas skolor – ordning och kunskap i fokus

    Kristdemokraterna menar att skolans främsta uppgift är att skapa möjlighet för varje människa att förverkliga sin fulla potential – det är värderingen som bör styra skolan. För att det ska vara möjligt krävs att skolan både förmedlar kunskap för ett liv på arbetsmarknaden och kunskap som utvecklar förmågan till tankar om dygder och etik. Skolan ska främja ett klassiskt bildningsideal.

    Vi arbetar för att öka andelen som är godkända på nationella proven och för ökad gymnasie-behörighet. För att åstadkomma det krävs en skola med ordning och kunskap i fokus. Vi behöver bättre lärare, mer tid till undervisning, tidigare uppföljning samt ett upprättat föräldraansvar. Det behövs särskilt fokus på läsinlärning då svenska språket är vägen till kunskap inom samtliga andra ämnen och den elev som inte klarar målen ska erbjudas särskilt stöd och sommarskola.

    Kristdemokraterna vill locka bättre lärare till Solna genom höjda lärarlöner, fler karriärtjänster och genom att rensa bland lärarnas administrativa uppgifter. Det är kunskap, undervisning och tidigare uppföljning som ska få vara lärarens fokus, men stadens lärare måste också vara en auktoritet som både klarar att hålla ordning i klassrummet och inspirera eleverna. Därför vill vi erbjuda vidareutbildning i ledarskap och konflikthantering för stadens lärare. Det finns stora problem med ordning och reda i skolan. Undersökningar tyder på att frånvaron ökat i Solnas skolor och det är också mycket oroande att en attitydundersökning från 2013 visar att 10 procent av eleverna i åk. 3 inte uppger att de upplever sig trygga i grundskolan. Värdegrundsarbete och tydliga ordningsregler med påföljder för den som bryter mot reglerna är avgörande för att skapa bättre ordning och reda, men också lärare som vågar säga ifrån samt rena och fräscha lokaler. Alliansen har under de senaste åren satsat på att rusta Solnas skolor och det arbetet måste fortsätta. Inte minst behöver ofräscha och trasiga toaletter bytas ut – skoltoan är ingen skitsak.

    Det fria skolvalet är för oss en självklarhet. Rätten att välja mellan kommunala och fristående skolor är viktig för att varje elev ska få möjlighet att finna en skola med en inriktning där man själv får komma till sin rätt. För att säkerställa att alla får samma möjlighet att välja skola vill vi införa ett offentligt administrerat kösystem till både kommunala och fristående skolor.

    Det är ett faktum att föräldrar som bryr sig ger bättre skolresultat, medan barn med frånvarande föräldrar tenderar att misslyckas i skolan. Solnas föräldrar måste därför ta sitt ansvar att se till att eleverna gör sina läxor och förmedla att skolan är viktig, att skolans regler är till för att följas och att kompisar ska bemötas med respekt. Vi vill upprätta föräldraansvaret och Solnas skolor ska därför upprätta ansvarskontrakt mellan elev, föräldrar och skolan där det framgår vem som ansvarar för vad. En familjepolitik för mer tid för barnen skapar också förutsättningar för bättre skolresultat – en skola där ingen hålls tillbaka, och ingen lämnas efter.

    Kristdemokraterna arbetar för:

    • Bättre lärare och kunskap i fokus – höjda lärarlöner, fler karriärtjänster och minskad administrativ börda för att locka fler lärare till Solna.
    • Utbildning i ledarskap och konflikthantering för Solnas lärare – stadens lärare ska både klara att hålla ordning i klassrummet och inspirera eleverna.
    • Mer undervisning, tidig uppföljning och sommarskola – fokusera på mer läsinlärning och erbjud sommarskola åt de elever som inte klarar målen.
    • Det fria skolvalet – en självklarhet, kommunen bör administrera kösystemet till både fristående och kommunala skolor för att garantera lika möjlighet för eleverna att välja.
    • Upprätta föräldraansvaret – ansvarskontrakt ska finnas mellan lärare, skola, föräldrar och elev där det förklaras vem som förväntas göra vad för en lycka skolgång.

    Familjens röst – för frihet och socialt ansvar

    Kap 1. Starkare familjer – valfrihet och låg skatt

    Kap 2. Mindre barngrupper i förskolan – mer tid för barnen

    Kap 3. Solnas skolor – ordning och kunskap i fokus

    Kap 4. Jobb och företagande – bästa företagsklimatet

    Kap 5. Bostäder och infrastruktur – en levande stad

    Kap 6. Natur och fritidsmöjligheter – för ökad livskvalitet

    Kap 7. Brottsförebyggande – för en tryggare stad

    Kap 8. Socialt ansvar – solidaritet med Solnas utsatta

    Kap 9. Värdig äldreomsorg – valfrihet och kvalitet

    Kap 10. Ett hederligare Solna – med en fast värdegrund