• 4. Jobb och företagande – bästa företagsklimatet

Kristdemokraterna i Solna inser att jobb och företagande är grunden för vår välfärd och stadens fortsatta utveckling. Jobb är också nyckeln till frihet och egenmakt för såväl enskilda som familjer, och det ger arbetsgemenskap och samhörighet. Solna har flera år i rad utsetts till Sveriges företagsvänligaste kommun och vår arbetslöshet är mycket lägre än på många andra håll i landet. För att skapa förutsättningar för starkare familjer och bästa tänkbara uppväxtvillkor för Solnas unga måste vi dock fortsätta förbättra vårt arbete för fler jobb och mer företagande.

Solna ska utveckla sitt framgångsrika arbete med att få fler i arbete inom ramen för Solnamodellen. Individuell kartläggning och coachning, täta företagskontakter för att underlätta matchning och samverkan med såväl arbetsförmedlingen och andra kommuner har varit framgångsfaktorer. Staden ska också erbjuda ett brett utbud av vuxenutbildning för den som behöver omskolning samt säkerställa god kvalitet på etableringsinsatser som Svenska för invandrare (SFI) och samhällsorientering för nyanlända.

För att underlätta för unga som söker arbete har vi framgångsrikt satsat på sommarjobb genom utökat samarbete med lokala arbetsgivare och näringslivet. Det hela resulterade i ett fördubblat antal platser och ett bredare urval av jobb för Solnas ungdomar under 2013. Kristdemokraterna tänker fortsätta att satsa på sommarjobben och företag ska både kunna erbjuda sommarjobb och medfinansiera stadens sommarjobbsinitiativ.

Det bästa sättet att skapa fler jobb är ett företagsklimat där människors idéer, kreativitet och entreprenörskap får blomstra. Solna har idag tjänstegarantier för att förtydliga kommunens service gentemot företagen liksom utmaningsrätt, vilket innebär att staden också låter företag utföra och utveckla välfärden. Vi har också företagsrådgivning och företagslots. Det finns dock mer att göra för att förbättra företagsklimatet. Vi behöver förenkla och förtydliga rutinerna för upphandling så att även mindre företag kan konkurrera och Solna bör kännetecknas av snabbare handläggning vid tillståndshantering av ansökan om bygglov och serveringstillstånd.

Kristdemokraterna anser dessutom att det ska finnas ett ”Solna advisory board” för samverkan med näringslivet om hur vi kan skapa ett bättre företagsklimat och stadsdelsutveckling. Solna ska givetvis också vara en aktiv samarbetspartner i Stockholm Business Alliance för att främja jobb och företagande i hela stockholmsregionen – Sveriges tillväxtmotor.

Kristdemokraterna i Solna arbetar för:

• Solnamodellen – staden ska utveckla sitt arbete med att få fler i arbete genom individuell coachning, matchning och samverkan.
    • Fler sommarjobb – ökade resurser och fortsatt samverkan med lokala arbetsgivare.
    • Företagsrådgivning – till alla solnabor som vill starta företag och Solnas skolor ska uppmuntra till företagande och entreprenörskap.
    • Företagslotsen – ska arbeta serviceinriktat gentemot stadens företag för att upplysa om kommunala föreskrifter och tjänstegarantier samt informera om tillståndshantering.
    • ”Solna advisory board” – samverkan med näringslivet för ett bättre företagsklimat och diskussion om Solnas fortsatta stadsdelsutveckling i geografiska företagskluster.

Familjens röst – för frihet och socialt ansvar

Kap 1. Starkare familjer – valfrihet och låg skatt

Kap 2. Mindre barngrupper i förskolan – mer tid för barnen