• Treklövern kräver utvärdering av Ängelholms resultat

PRESSMEDDELANDE 2016-04-29

SKOLRANKINGEN. För några dagar sedan offentliggjorde SKL, Sveriges kommuner och landsting, sin årliga rankning av Sveriges skolor. Från en tidigare topplacering bland de tio procent bästa skolkommunerna år 2014 återfinns Ängelholm nu först på 88:e plats. Det är en utveckling som går åt helt fel håll.

Treklövern – Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna – tog därför på välfärdsnämndens sammanträde den 28 april initiativ till att ge förvaltningen Lärande och familj i uppdrag att snarast genomföra en utvärdering av SKL:s rankningsresultat i stort samt de olika delrakningarna. Treklövern vill även se vilka de framtida konserverna blir av skolbesparingarna i den antagna socialdemokratiska budgeten. Besparingarna har främst riktats mot de yngre årskurserna i bland annat matematik. Treklövern har även begärt att Lärande och familj tar fram ett åtgärdsförslag i syfte att förbättra våra skolor med sikte på att Ängelholm ska bli bland de 20 bästa skolkommunerna i landet.

–       Utvecklingen inom skolan är allvarlig. Vi ser nu att Ängelholms skolor tappar i jämförelse med resten av Skolsverige. Det är en utveckling som måste brytas. Treklövern har därför agerat och genom ett initiativ i nämnden ställt krav på Socialdemokraterna och förvaltningen att redovisa varför resultatet faller och vilka åtgärder som planeras för att åter stärka Ängelholms skolor, säger Sven-Ingvar Borgquist (M), 2:e vice ordförande välfärdsnämnden.

Treklövern utgår från att utvärderingen och åtgärdsförslagen redovisas skyndsamt.