• Treklöverns framtidsförklaring klubbades igenom

S tvingas styra efter Treklöverns vision

När styrande Socialdemokraternas framtidsförklaring skulle röstas igenom i kommunfullmäktige fick de en överraskande utmaning. Lars Nyander: ”Oppositionen ställer saken på sin spets”.

Text: Annsofie Wieland

Socialdemokraternas framtidsförklaring, tänkt att peka ut riktningen den kommande mandatperioden, fick i sista stund en utmanare. På måndagen skickade oppositionspartierna i Treklövern, M, KD och C, ut en egen framtidsförklaring.

I kvällens omröstning fick Socialdemokraterna se sin egen vision slagen av den som presenterades av oppositionen. Fyra av sex Engelholmspartister valde att lägga ner sina röster, resterande två stöttade Socialdemokraterna, däribland Stig Andersson.

– Men det spelar egentligen inte någon roll. 90 procent av innehållet är detsamma.

Kommunstyrelsens ordförande Lars Nyander (S) tycker att hans parti hamnar i en liknande situation som regeringen när Alliansens budget röstades igenom efter valet.

– Oppositionen ställer saken på sin spets. Frågan är om man gör detta för att demonstrera, eller i något annat syfte än att förstöra, sa han i pausen under kommunfullmäktige, strax innan debatten inleddes.

Robin Holmberg (M) talade om de 16 punkterna i Treklöverns Framtidsförklaring, som bland annat vill sätta fokus på en bred lösning på problemet med för lite kulturlokaler i Ängelholm, lägga krav på två procents överskott i den kommunala budgeten och verka för förtätning och byggnader på höjden i tätorterna.

– Vi säger inte bara nej, utan vi lägger fram en egen idéinriktning för hur Ängelholm ska regeras framöver. Att ställa två förslag mot varandra fyller en annan funktion. Treklövern är faktiskt större tillsammans än S, ska ni få igenom era förslag behöver ni stöd för er politik i kommunfullmäktige. Frågan är vilket stöd ni har?

Lars Nyander tyckte att mycket i framtidsförklaringarna var misstänkt lika.

– Av de 16 rubriker ni har innehåller 14 likartade formuleringar, påstod han och fick direkt mothugg av Robin Holmberg.

– Jag reagerar när han mellan raderna anklagar oss för plagiat. Det jag framför allt saknar i ert dokument är finansiering. Det finns ingen idé om hur kommunens ekonomi ska utvecklas, sa han och krävde svar på om S ser nya skattehöjningar som en lösning.

Karl-Otto Rosenqvist (MP) tyckte inte att S vision är så visionär. Hans partis två mandat avstod senare i omröstningen.

– Tycker man att det att skolan ska följa läroplanen är visionärt tycker vi att man ska tänka ett varv till.

Christer Hansson (S) hoppas fortfarande på samarbete i nästa steg, när man ska lägga fram konkreta mål till organisationen.

– Det är styrmodellen som bestämmer hur man ska jobba.

Robin Holmberg kallademajoritetssamarbetet mellan S och EP för något som ”inte riktigt är ett samarbete utan där man inte vet vad man ska förvänta sig.”

– Ni har satt er i en situation när ni måste hoppa från tuva till tuva.

Omröstningen slutade med 23 röster för Treklöverns framtidsförklaring och 18 för Socialdemokraternas. Tio ledamöter lade ner sina röster, bland annat MP och FP. Fyra Sverigedemokrater stöttade Treklöverns framtidsförklaring.

Robin Holmberg ansåg efteråt att Treklövern vann omröstningen av egen kraft.

Vad händer nu?

– Det har blivit uppenbart att S inte har det stöd för sin politik som de utgått ifrån. Nu har kf valt en inriktning som är väldig tydlig när det gäller valfrihet och ekonomiskt ansvarstagande. Antingen får de följa det eller så får de se över om de tycker att de kan fortsätta styra med vår framtidsförklaring som högsta politiska inriktning för den här mandatperioden.

Publicerad 25 maj 2015 21.37 i NST