• Betala miljöskulden är det viktigaste

    Denna insändare skrev jag egentligen som svar på en annan, men den står sig gott och väl självständigt.

    Betala miljöskulden är det viktigaste

    Ekonomi handlar om att hushålla med knappa (ändliga) resurser på effektivast möjliga sätt. Om vi förbrukar mer resurser än vi tillför tar de snart slut, naturligt nog. Det är detta fenomen som vi har kunnat bevittna på det statsfinansiella området under en lång följd av år. Därav kommer vår nuvarande höga statsskuld.

    Vår planet kan te sig närmast oändligt rik på naturtillgångar ur ett jordyteperspektiv. Vi behöver dock inte fara långt ut i rymden för att inse att den är i högsta grad begränsad. Det skikt som innehåller förutsättningarna för livet, så som vi känner det, är ungefär proportionellt mot skalets andel av ett äpple!

    Under de senaste 150 åren har våra uttag av ändliga naturresurser ur jordskorpan accelererat i en aldrig tidigare skådad omfattning. Dessutom har vi själva tillfört en mängd helt nya ämnen. I stället för att hushålla med dessa resurser och använda dem till något nytt när de tjänat ut sitt första ändamål, har vi spridit dem för vind och vatten i vårt ”livsutrymme”. Där hör de inte hemma, tvärtom motarbetar de livet! Idag står vi därför med en ”miljöskuld” som är minst lika reell och oändligt mycket allvarligare än statsskulden. Här gäller det livet!

    Det är detta perspektivet vi måste ha när vi diskuterar bensinskatt och andra miljöavgifter. Den tid då ekonomer, […] , kunde betrakta miljöfrågorna som en överflödig lyx att möjligen unna sig när konjunkturer och arbetslöshetssiffror är positiva, är för länge sedan förbi (och har förvisso aldrig existerat annat än i överhettade ekonomhjärnor).

    Att statsskulden måste betalas är alla överens om. När ska vi bli så överens om att miljöskulden måste betalas att vi börjar ta krafttag för att hushålla med ändliga naturresurser – tänka i kretslopp och använda energin effektivare?

    Idag finns det bara två alternativ. Antingen fortsätter vi på den inslagna vägen och kör huvudet i väggen – de gränser för livet som för länge sedan är fastställda av moder jord. Annars så börjar vi ställa om hela samhället för en hållbar utveckling på vår livsmiljös villkor.

    Här finns en marknad med en enorm utvecklingspotential! Föråldrade ekonomer ryggmärgsreagerar med ett ”det går inte”. Framtidsinriktade visionära ekonomer och entreprenörer ser möjligheterna som ligger i att vara bland de första att forma denna framtidsmarknad!

    Privatbilismen är en av de enskilt största orsakerna till bl a växthuseffekt och övergödning idag. Åtgärder som sätts in här blir alltså snart effektiva! Om så enkla åtgärder som en stegvis höjning av bensinskatten och förändrade förmånsregler för tjänstebilar kan bli ett incitament för att producera energieffektivare bilmotorer och minska på onödigt bilåkande, så är det enbart positivt.

    Då kommer bilisterna att efterfråga bensinsnåla bilar, eller bilar med alternativa energikällor. Därigenom är marknaden ett faktum och de får ungefär lika höga bränslekostnader som idag. Personligen skulle jag gärna se en högre skattesats, t ex 50 öre/liter, för att kunna kompensera glesbygdens folk, som drabbas hårt av den föreslagna höjningen.

    Håkan Johansson, Värnamo.
    KdS-ledamot i miljö- och hälsoskyddsnämnden


    Publicerad:
    1996-04-20: Värnamo Nyheter