• Vad jag hade sagt om jag fått ordet

Om jag fått ordet. Håkan Johansson på storbild, Kristdemokraternas Riksting 2023.

På Kristdemokraternas Riksting behandlade vi omkring 400 motioner. Motionskapitel 1 om ideologi innehåller två motioner, varav Stina Sinclairs och min motion För en vald statschef är en. Kapitlet hade fått tio minuter i föredragningslistan och kom sist första dagen som redan var försenad. När alla anmälda distriktsföreträdare hade fått ordet så var tidsschemat rejält spräckt, så jag fick tyvärr inte ordet. Om jag fått ordet så hade jag sagt ungefär följande:

Vad jag hade sagt om jag fått ordet

Ordförande!

Jag yrkar bifall till motion 01:02 – För en vald statschef.

Vi är inne i ideologikapitlet. För ett idéparti som Kristdemokraterna är det grunden. Antalet motioner vittnar om att vi är överens i det grundläggande och därför kan vi debattera friskt om allsköns sakfrågor.

Det beror på att kristdemokratisk ideologi bygger på principer för hur människor kan leva tillsammans. Principer som utgår ifrån fundamentala värden, formade och utvecklade under tusentals år – främst i judendomen och den kristna kyrkan. Dessa principer är inte solitära, utan vi väger och bryter dem mot varandra. Det gör att vi ofta kan komma till olika ställningstaganden, men utifrån samma värdegrund – som goda kristdemokrater.

Principer som bryter mot varandra

Partistyrelsen bygger sitt svar på en viktig kristdemokratisk princip – om än outtalad:

• Ändra inte det som fungerar.
    • Om du ändå ändrar – ändra med försiktighet.

Motionen lyfter fram några andra principer, som har sitt ursprung i tanken att alla människor är ofullkomliga, eller egentligen ofullständiga eller okompletta:

• Makt ska man dela inte samla. En riktig statschef skulle kunna balansera en regeringschef med nuvarande ansamling av makt och befogenheter.
    • Varje människa är en unik och oersättlig individ och har samma absoluta och okränkbara värde. Detta är svårt att förena med särställning, privilegier och åtskillnad.
    • Familjen är den viktigaste byggstenen i samhällsbygget. Alla familjer ska ha samma förutsättningar att nå lika friheter, rättigheter och möjligheter. Partistyrelsen menar att vi har fel när vi pekar på den strukturella diskriminering det innebär att en utpekad familj inte har lika rättigheter. Deras argument är att ”medlemmar ur kungahuset har möjlighet och rätt att lämna kungahuset och inte längre underställa sig de plikterna som följer”. Kära Partistyrelsen – det är ju just detta, att några får särskilda krav på sig som de sedan måste avsäga sig för att slippa, som utgör det strukturella!

När Stina och jag väger dessa principer mot försiktighetsprincipen i vår kontext, ett modernt och demokratiskt samhälle, finner vi starka kristdemokratiska skäl för att modernisera och demokratisera statsskicket. Vi menar att dessa principer borde väga tyngre i Principprogrammets resonemang om Sveriges statsskick.

Kulturhistoriska argument

Partistyrelsen för främst ett kulturhistorisk och till viss del anekdotisk argumentation. Vi kan också vara kulturhistoriska. Låt oss gå tillbaka till medeltiden. I den äldre Västgötalagen kan vi läsa:
    Svear äga konung att taga och så vräka.

Nuvarande ordning där ämbetet som statschef ärvs inom samma familj är alltså en historisk anomali – en parentes som startades av Gustav Vasa. Nu är det dags att sätta ändparentesen.
    Nu är det dags att medborgarna i Sverige åter får välja, och avsätta, sin statschef.

I en tid då äldste sonen följde i fädernas spår var det rationellt att även statschefskapet skulle gå vidare på samma sätt. I takt med att meriter har blivit alltmer avgörande vid tillsättningen av tjänster och offentliga ämbeten och demokratiska principer (att kunna välja, men också avsätta) har vunnit insteg är den traditionen bruten. Den är numera att betrakta som en anakronism.

Om vi ser oss om i världen så ser vi hur stat efter stat  väljer bort monarkin. Vi ser också hur merparten av den mängd nya stater som bildats eller blivit självständiga sedan förra sekelskiftet har valt republik som statsskick. När fria och självständiga demokratiska stater själva får välja statsskick så väljer de alltså inte konstitutionell monarki!

Nu är det dags att även rikets främsta ämbete får tillsättas demokratiskt och utifrån förtjänst och skicklighet – något som även Partistyrelsen uppskattar i sina andra motionssvar.

Nu är det dags att alla medborgare i Sverige får möjlighet att kandidera även till rikets främsta ämbete – det som statschef.

Jag yrkar bifall till motion 01:02 – För en vald statschef.

Tack kära kristdemokrater för uppmärksamheten!
    Tack ordförande för ordet!

Min förra motion om ett moderniserat statsskick

Här kan du läsa mitt rikstingstal om min förra statsskicksmotion Ett moderniserat statsskick.