• Sunda marknader är bättre än subventioner

    Miljöavgifter- och skatter har alltid rört upp känslorna, särskilt bland moderata politiker. Det insändarsvar till en moderat företrädare ger en bra förklaring till varför de behövs.

    Sunda marknader är bättre än subventioner

    ”Bilen har kommit för att stanna”, skrev […] i lördagens VN.  I det är det bara att instämma.  Dock tycks han inte ha reflekterat över vilken bilism som är möjlig att fasa in i framtidens ekologiskt uthålliga samhälle och vägen dit.

    I […]s värld är den senaste bensinskattehöjningen en straffskatt för bilismen, med miljön som svepskäl.  I verkligheten är den ett steg på väg mot en mer realistisk prissättning, där bilismen får bära sina egna kostnader.

    Detta är helt i enlighet med OECD:s princip från 1972 om att förorenaren betalar och den svenska principen om sektorsansvar, det vill säga att alla samhällssektorer ska ta ekonomiskt ansvar för att ”renovera det miljöslitage” som sektorn orsakar.

    Om bilismen skulle bära sina egna kostnader för luftförorening, buller och olyckor skulle det behövas en bensinskatt på drygt 6 kr/l, enligt Per Kågeson.  Det får den nu aktuella höjningen att te sig tämligen blygsam.  Trots det drabbar den hårt, främst landsbygdsbefolkning och barnfamiljer, varför skatten bör höjas långsiktigt och i små steg.

    Så länge som priset på en vara inte speglar alla ingående kostnader brukar man tala om ett marknadsmisslyckande.  Bilismen är ett gigantiskt sådant, så länge som miljön tillåts fortsätta subventionera kostnaderna för dess miljöpåverkan, såsom ökad växthuseffekt, försurning, övergödning och spridning av främmande molekylsopor i ekosfären.

    När blev subventioner moderat politik?  Eller kan man förespråka subventioner om kostnaderna ”bara” belastar vår gemensamma miljö, källan till allas vår överlevnad?

    På känt konservativt maner verkar […] vidare mena att vägen till framtidens bilism är att konservera dagens obsoleta trafiksystem, som endast har lyckats prestera marginella och kosmetiska teknikförbättringar de senaste 100 åren, och sätta till lite mer forskningsresurser.

    Jag däremot tror att i takt med att de verkliga kostnaderna för dagens bilism avslöjas, kommer efterfrågan på ny teknik och alternativa bränslen att öka.  Därmed skapas en marknad för nytänkande, innovationer och teknikutveckling.

    Den bästa vägen till framtidens ekologiskt hållbara trafiksystem är således sunda marknader, inte subventioner och fridlysning.

    Håkan Johansson
    Kristdemokrat, Värnamo