• Avskaffa momsen på böcker

Läsande och literatur är nödvändigt för att samhället ska överleva och utvecklas. I en tid när läsandet minskar ska man inte göra det dyrare än nödvändigt att köpa böcker. Därför föreslog jag Kristdemokraternas Riksting i Göteborg år 1998 att avskaffa bokmomsen.

Motion till Kristdemokraternas riksting i Göteborg 1998

Avskaffa momsen på böcker

Sverige är ett av de två EU-länder som fortfarande inte har sänkt eller avskaffat momsen på böcker. Kristdemokraterna har emellertid gått före och motionerat om att avskaffa momsen på barnlitteratur – ett mycket vällovligt initiativ. Barnens tillgång till litteratur måste prioriteras högst.

Ändå bättre skulle det dock vara om vi tog steget fullt ut och började verka för att momsen även på övriga böcker avskaffas, eller sänks till normal EU-nivå. En sådan åtgärd skulle bland annat kunna ge positiva utbildnings- och kulturpolitiska effekter:

• Litteratur är en stor utgiftspost i en redan begränsad studentbudget. En sänkning av bokmomsen signalerar att utbildning och kontinuerlig kompetensutveckling är angeläget, samtidigt som svenska studenter får samma förutsättningar för studier som studenter i andra EU-länder.
    • Boken är oöverträffad som källa till kunskap, förströelse, bildning, förståelse etc. En sänkning av bokmomsen signalerar att bokens betydelse som bärare av kultur, information och värden inte har minskat i multimediasamhället, samtidigt som ett lägre bokpris kan stimulera efterfrågan på god litteratur. ”Litteratur är en investering i genialitet som ger utdelning för all framtid.” (John Burroughs)

Den minskade intäkten i statskassan bör vägas mot en förväntad ökning i bokförsäljningen (skattebasen).

Mot bakgrund av ovanstående föreslår jag rikstinget besluta

att uppdra åt partistyrelsen att med hjälp av riksdagsgruppen verka för att mervärdesskatten på böcker avskaffas, eller sänks till normal EU-nivå.

Värnamo, 1998-03-03

Håkan Johansson