• Höj utsläppen

Den kristdemokratiska gruppen i den nybildade Miljö- och stadsbyggnadsnämnden kom på ett bra sätt att göra gatumiljöerna mindre hälsovådliga, nämligen att den tunga trafiken skulle kunna släppa sina utsläpp en bit ovanför mark. Därför skrev vi en motion om detta till Kristdemokraternas Riksting i Linköping. Rikstinget beslutade att avslå motionen.

Motion till Kristdemokraternas Riksting 1999

Höj utsläppen

I Sverige har de flesta tunga fordon sina avgasutsläpp placerade strax ovanför markhöjd. Detta medför miljö- och hälsorelaterade olägenheter för gående och cyklister, framför allt barn, men även för bakomvarande trafik som får in avgaserna i kupén via ventilationen. Vid en jämförelse med andra länder, till exempel USA, hittar man betydligt fler tunga fordon som har avgasutsläppen i höjd med taket. Att höja utsläppspunkterna för avgaser är naturligtvis inte en lösning på bilismens minst sagt undermåliga kretsloppsanpassning, men det är ett sätt att förbättra arbetsmiljön för lastbilschaufförer och trafikmiljön för trafikanter i den omedelbara närheten, där koncentrationen av hälsovådliga ämnen är som högst. Dessa omedelbara miljöförbättringar bör emellertid vägas mot att höjda utsläppspunkter kan medföra ökade bullerstörningar längs förbifarter och genomfarter. Aktuell lagstiftning lämnar frågan om avgasutsläppens placering öppen. Vidare tycks det inte fordras några särskilt avancerade tekniska lösningar för att kröka avgasrören uppåt, varken på befintliga eller nyproducerade fordon. Vi anser därför att kristdemokraterna borde verka för en förändring av fordonsbestämmelserna i den riktningen, framför allt för nyproducerade men även för befintliga tunga fordon i de fall då en ombyggnad är genomförbar.

Med detta som bakgrund föreslår vi rikstinget besluta

att uppdra åt partistyrelsen att verka för att utsläppspunkterna för avgaser på tunga fordon höjs till fordonets taknivå.

Värnamo, 1999-01-18

Håkan Johansson, Kjell Johansson, Hans Lundstedt och Lennart Swerlander.

Yttrande över motionen från lokalavdelningen

Styrelsen beslutade föreslå årsmötet

att tillstyrka motionen.

Årsmötet beslutade

att följa styrelsens förslag.