• Hållbar dagvattenhantering

Den här motionen om hållbar dagvattenhantering skrev jag till Värnamo Kommunfullmäktige. Min kollega Leif Bäckrud (KD) lämnade in den.

Motion till Värnamo kommunfullmäktige 2001-01-25

Hållbar dagvattenhantering

Dagvattenhanteringen är ett område som har varit eftersatt under lång tid. Via dagvattnet förs salter, tungmetaller, oljerester med mera orenade från stadens hårdgjorda ytor till recipient. Om vi vill fortsätta vara en ekokommun bör en rad åtgärder med anknytning till dagvattnet genomföras, för att minska övergödningen och spridan­det av molekylsopor.

Vi Kristdemokrater vill se en kraftfull satsning på ekologiskt hållbar dagvattenhantering komma till stånd inom de när­maste åren. I denna satsning ingår dels krav på lokalt omhändertagande av dagvatten i alla nyplanerade om­råden och att dagvattenhanteringen integreras i arbetet med ett grönstrukturpro­gram (välplane­rade öppna diken, kanaler och vattentrappor ökar syresättningen av dagvattnet, och därmed nedbrytningen av förorenande ämnen, samtidigt som de tillför stadsbilden nya naturvärden). Dels ingår en ny våtmark för rening av dagvattnet från Värnamo stad, som med fördel förläggs till osuddenområdet. Denna våt­mark måste planeras med höga hänsynskrav till områdets karaktär och alla intressenter som gör anspråk på det. Rätt genomförd kan våtmarken bli en tillgång för fågellivet, fri­luftslivet och kulturlivet – ett spännande gränsland där staden möter landet, land möter sjö, natur möter kultur och där man kan göra den pedagogiskt värdefulla erfarenheten att befinna sig mitt i kretsloppet.

Härmed föreslår vi Värnamo kommun

att utforma och förverkliga en strategi för hållbar dagvattenhantering i enlighet med ovanstå­ende intentioner.

Kristdemokraterna i Värnamo

Leif Bäckrud