• 80-talscovers och hemlöshet

Att spela är roligt! Det blir inte sämre av att få kompa så duktiga sångerskor som Camilla Rinaldo Miller och Maria Nilsson. Vi plockade fram några godingar ur 80-talsmappen och svängde loss en stund på Kristdemokraternas Värnamo årsmöte på Bredaryds Wärdshus. Det som gjorde mest intryck på mig på årsmötet var ändå Regeringens nationella hemlöshetssamordnare Mi­chael Anefur (KD) från Kristianstad.

Regeringen tillsatte Michael Anefur som hemlöshetssamordnare i december 2011. Antalet vräkningar av barnfamiljer har minskat varje år sedan dess, kunde han berätta bland annat.

– Jag har sett många både bra och dåliga exempel på hur kommuner hanterar hemlöshet under de här åren, fortsatte han, och berättade om de samlade erfarenheterna av sina kommunbesök. Något som betyder mycket för att etablera sig är att få ett eget förstahandskontrakt.

Han berättade också att Värnamo ligger mycket under riksgenomsnittet när det gäller antalet hemlösa. Det beror till stor del på att kommunen har en policy att ingen ska behöva vara utan bo­stad.

Läs mer om årsmötet  på Kristdemokraternas hemsida i Värnamo:
    [Kristdemokraternas Värnamo – bäst kommun att växa upp i]