• Det där med skolskjutsarna…

Ibland blir jag förvånad. Just nu är jag förvånad över den kritikstorm om skolskjutsupphandlingen som som dragit fram den senaste tiden. För första gången på länge har vi haft fler än en anbudsgivare i en skolskjutsupphandling och det tycker jag är bra. Konkurrens påverkar både pris och kvalitet på ett sätt som är fördelaktigt för kunderna, i det här fallet vi skattebetalare.

Jag tror att alldeles för många missuppfattar uttrycket att upphandla till lägsta pris och tror att anbudsgivare i en sådan upphandling drar ner på exempelvis personal, städning, arbetsmiljö, fordonskvalitet och andra kvalitetsfaktorer. Det är helt fel! Priset tittar man på först när man kan se att anbudsgivaren klarar att uppfylla alla krav i upphandlingsunderlaget. Dessa krav har Barn- och utbildningsnämnden tagit fram.

I den nu aktuella skolskjutsupphandlingen fanns det tre anbudsgivare som klarade det. Det var av dessa tre som vi valde den med lägst pris. I underlaget inför upphandlingen kan man tydligt se att samtliga anbudsgivare måste ha väl anpassade fordon som körs av kunnig personal i företag med systematiskt miljöarbete. Jämfört med en ekonomiskt mest fördelaktig upphandling kan man ställa högre kvalitetskrav i en upphandling till lägsta pris.

Den anbudsgivare som lämnar ett underpris och sedan inte klarar av uppdraget riskerar att komma att få betala den leverantör som kommunen i så fall tar in. Detta för att hålla lycksökare borta.

Något av det som vi i Upphandlingsnämnden är mest nöjda med i denna upphandling är uppdelningen i 18 områden och möjligheten att lämna anbud i ett, flera eller alla av dessa. Erfarenheten visar att delade upphandlingar gör det lättare för mindre och lokala leverantörer att delta i anbudsgivningen eftersom varje område bedöms för sig som om det vore en egen upphandling.

Upphandling är en viktig verksamhet och ett av de viktigaste redskapen som kommunen har för att säkerställa att man köper till rätt kvalitet och pris. Det är också ett sätt att uppnå kommunala mål, till exempel att ha fler lokala producenter som leverantörer till kommunen. I sista änden tror jag att de flesta kommuninvånare håller med om att våra skattepengar ska användas så effektivt som möjligt i all offentlig verksamhet.