• Vi behöver komma framåt – utan omvägar

    Det var i dag E4-kommunerna från Jönköping och söderut skulle prata ihop sig om att samarbeta för att den kommande höghastighetsjärnvägen Jönköping – Malmö ska följa E4. Vi träffades i Gummifabriken. Av samarbetet blev inget…
    …mer än ytterligare väntan. Suck!

    Vad är då orsaken till att det ska behöva ta så lång tid att komma framåt? Jo, just nu pågår två krig – ett i Småland och ett i Skåne.

    Sedan regeringen beslutade att det skulle börja byggas höghastighetsjärnvägar mellan Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö och att dessa ska mötas i Jönköping har det varit full fart i Växjö med att ta fram en sträckning över Växjö i stället för den mest naturliga utmed E4, mer känd som Europakorridoren. Växjös inspel faller på minst två punkter. För det första klarar det inte kravet på att restiden Stockholm – Malmö inte ska överstiga 2,5 timmar om man ska angöra Jönköping, vilket är en av förutsättningarna. För det andra så ska inte ett trafikslag som ska ersätta flyget ta omvägar. Jag skriver mer om det in denna debattartikel.

    I Skåne går fronten mellan Helsingborg och Malmö. Tanken med Europakorridoren har alltid varit att skapa en höghastighetsförbindelse ut i Europa och då går den rakaste järnvägssträckningen över Helsingborg – Helsingør. På senare tid har Europakorridoren även tänkt in Malmö – Köpenhamn för det kommer att behövas två järnvägsförbindelser över Öresund för att klara trafikmängderna. Nu när regeringen har satt ner foten om att det är Stockholm – Malmö som gäller har Helsingborgarna som också är medlemmar i Europakorridoren och därför hittills förordat E4-sträckningen tyvärr börjat komma på andra tankar.

    Båda krigen märktes av på mötet i Värnamo. Kriget om en östlig sträckning genom Växjö eller en västlig sträckning utmed E4 delar Kronobergs, och i viss mån även Jönköpings, län och Helsingborg med sina samarbetskommuner i nordöstra Skåne såg en chans att ställa krav på att dra höghastighetsjärnvägen omvägen över Helsingborg för att medverka i E4-samarbetet. Det löste vi inte där och då utan förhandlingarna om ett samarbetsavtal fortsätter ett tag till…

    I min värld är det ganska enkelt – gilla läget! Höghastighetsjärnvägen ska gå mellan Stockholm – Malmö och angöra Jönköping och då finns det bara ett rationellt alternativ till sträckning – den västliga, E4-sträckningen. Allt annat blir omvägar! Jag delar Gunnar Sibbmarks, Europakorridoren AB, analys att det mycket snart kommer att uppstå ett behov av en ny Öresundsförbindelse. Då får Helsingborg sin chans och Europakorridoren har redan ett färdigt förslag på hur det ska gå till.

    Sverigeförhandlingen pågår för fullt och det är hög tid att tillsammans visa att E4-sträckningen är den mest rationella ur alla aspekter. Det är nu vi måste agera och börja samarbeta så fort som möjligt!