• Hellre försena än utvärdera?

Som ordförande är det bra att vara med när Kommunfullmäktige tar upp ärenden som kommer från den egna nämnden. I kväll hade Miljö- och stadsbyggnadsnämnden med tre ärenden: Principer, taxa samt råd och riktlinjer för upplåtelse av offentlig plats, Tidigareläggning av exploatering av Ekenhaga och Reglemente för verksamheten vid Miljö- och stadsbyggnadskontoret.

Det ärende som jag trodde skulle bli mest frågor om var ändringen av reglementet, så det hade jag förberett bra svar på. Det klubbades bara igenom.

Alla tycker ju att det är roligt att folk vill bo i Värnamo så tidigareläggningen av ekenhagaexploateringen gick också rakt igenom.

Äntligen har kommunen möjlighet att ta ett samlat grepp om om upplåtelse av offentlig plats. Då tycker Socialdemokraterna att principerna, taxan samt råd och riktlinjerna ska återremitteras! De tycker att det är oklart hur förhållandet är mellan befintlig hyresgäst och annan hyresgäst som tillfälligt hyr ett större område i Värnamo centrum. Som om enstaka undantag är något som ska regleras i generella principer! Jag kunde inte hålla mig utan begärde ordet och argumenterade för att det finns en poäng i att taxan börjar gälla från början av året och att det är bättre att anta förslagen för att skapa ordning och reda och sedan utvärdera efter ett år. Eftersom det räcker med en tredjedel av rösterna blev det återremiss… 🙁