• Samtalat med budgetberedningen

Det är budgettider nu. En del i att ta fram en ny budget för kommunen är att alla nämnder träffar Kommunstyrelsens budgetberedning för att diskutera nuläge, framtidsplaner och ekonomiska behov. I dag var det Miljö- och stadsbyggnadsnämndens tur. Det blev en ganska angenäm tillställning för båda våra förvaltningar är välskötta och har bra koll på både verksamhet och ekonomi.

När man lägger investeringsbudget brukar man även visa på behoven de närmaste åren för att kunna planera bättre för framtiden. Trots att det inte är helt lätt att förutse framtiden håller sig båda förvaltningarna hyfsat inom ramen från förra årets investeringsplan – Räddningstjänsten presenterar till och med en lägre budget! De är just nu inne i en process för att minska driftbudgeten med tre miljoner kronor och jag kunde berätta för budgetberedningen att det arbetet pågår för fullt och att vi räknar med att kunna presentera möjliga besparingar med konsekvensanalyser innan sommaren.