KD och Hammarösamverkan i opposition

Kristdemokraterna beklagar att Socialdemokraterna tackade nej till ett blocköverskridande samarbete med både Hammarösamverkan och Moderaterna. Det hade varit en unik möjlighet att bryta gamla traditioner i kommunen och grunda för ett mognare samarbete mellan partierna på Hammarö.

Oavsett styre är ekonomin, skolprojektet och hantering av pandemins effekter de allra viktigaste frågorna för resten av mandatperioden. Kommunen måste lyckas under de kommande två åren om det ska finnas förutsättningar för att minska skatten och återgå till normal verksamhet i nästa mandatperiod. Därför önskar vi det tillträdande styret lycka till med dessa utmaningar för alla medborgares skull på Hammarö.

Kristdemokraterna är stolta över det vi hunnit uppnå inom samhällsbyggnad under den korta tid det gavs. Vi hoppas att det nya styret inte återgår till gamla tiders synder där samhällsbyggnad sköts med vänsterhanden.

I slutändan är det medborgarnas ansvar att i nästa val se till att det finns förutsättningar för ett stabilt borgerligt styre på Hammarö.

Hammarösamverkan består idag av Kristdemokraterna, Moderaterna och Liberalerna. Vi kommer tillsammans arbeta för borgerlig politik på Hammarö och skapa förutsättningar för ett nytt majoritetsstyre efter valet 2022.

Hammarö behöver ett majoritetsstyre

Fyr

Hammarö har hamnat i en riktigt svår situation sedan en av oppositionspartiernas budget röstades igenom i fullmäktige den 22 juni. För kommunens bästa måste vi tänka om och skapa en stabil majoritet för resten av den här mandatperioden. Läs mer

Vitsippspriset 2019 till Lillängshamnens fiskrökeri

Vitsippspriset 2019 tilldelas Lillängshamnens fiskrökeri. Bröderna Andreas och Adam Fransson tog emot priset av Kenth Carlsson och Petra Weström från Kristdemokraterna Hammarö.

Motiveringen lyder: ”En lyckad generationsväxling i ett traditionsrikt företag som är en fanbärare för entreprenörsanda på Hammarö. Den nya generationens ägare växer vidare på en solid grund och vågar sig på nya projekt. Med stort hjärta för Hammarös fisketraditioner driver och utvecklar de sin verksamhet så att den bidrar till Hammarö som besöksmål och till identiteten som skärgårdskommun genom kvalitativ smak, syn och doftupplevelse.”

Det här är Vitsippspriset: Vitsippan är symbolen för Kristdemokraterna. Den tecknade vitsippan, talar om enkelhet, äkthet och samtidigt mänsklig ofullkomlighet. Mitt i denna ofullkomlighet uträttar människor stordåd – ofta i det tysta. Priset skall uppmuntra och uppmärksamma positiva företeelser i vårt närsamhälle, oavsett om dessa sker i det tysta eller i strålkastarljuset. Vitsippspriset delas ut i denna anda.

Äntligen! Nya Götetorpsskolan kommer resa sig ur askan

Grävskopa vid rivning

Måndagen 19 augusti 2019 sattes grävskopan i ruinerna av den brandhärjade skolan. Mer än 3,5 år efter den förödande branden på nyårsafton 2015. Kristdemokraterna har från första stund önskat att skolan ska byggas upp igen. Att den röda sidan av politiken  har varit  emot bygget har kostat skattebetalarna otroligt stora summor. Läs mer