• Socialdemokraterna riskerar barnens hälsa på Ornö skola

Politisk sekreterare

Hemsida:

www.haninge.kristdemokraterna.se

Socialdemokraterna riskerar barnens hälsa på Ornö skola

Ornö skola är en vacker och kulturhistorisk byggnad, men den är hårt drabbad av mögel- och rötskador som gör barn och personal sjuka. Kristdemokraterna har föreslagit att en ny och ändamålsenlig skola byggs i närheten.

Under dagens kommunstyrelsesammanträde beslutade Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet att Klockargården ska anpassas för förskoleverksamhet. Man har tidigare valt linjen att byggnaden som nu utgör Ornö skola ska renoveras och saneras. Tornberget, som är kommunens eget fastighetsbolag, medger själva att det finns osäkerhetsfaktorer i kostnadskalkylen kring Klockargården och Ornö skola. Sannolikt kommer kostnaderna sammantaget att passera 10 miljoner. Därför menar vi Kristdemokrater att denna fråga ska avgöras i kommunfullmäktige, som är kommunens högst beslutande organ.

Tornberget rekommenderar att bygga ny skola. Skolan skulle då kunna anpassas utifrån modern skolundervisning, vara frisk och  inte bli dyrare.

– Jag anser att det behövs ett snabbt och kraftfullt agerande kring Ornö skola och förskola, framförallt för barnens och personalens skull. Ornö måste också ges förutsättningar att erbjuda fler människor ett attraktivt boende i skärgårdsmiljö. Därför anser vi från Kristdemokraterna att det måste byggas en ny skola med utbyggnadsmöjligheter. Även elever i skärgården förtjänar en modern utbildningsmiljö. I dagsläget mår personal och barn på Ornö skola dåligt. Gifterna i befintliga byggnader kommer alltid utgöra en risk för eleverna och verksamheten i framtiden. De har lidit tillräckligt. Nu behövs det ett tydligt och framåtsyftande agerande i denna fråga, och det är att en ny skola byggs på Ornö. Vi står upp för en levande och livskraftig skärgård, och vi accepterar inte den nuvarande situationen, avslutar Marie Litholm (KD), gruppledare.

Kristdemokraterna, Folkpartiet och Moderaterna tog redan under kommunstyrelsesammanträdet 2015-03-30 ställning till att en ny skola på Ornö skulle byggas, med möjlighet till utbyggnad.