• Besök på Attendo Lillgårdsvägen äldreboende

Under slutet av föregående vecka besökte Kristdemokraternas äldrepolitiker och 2:e vice ordförande i äldrenämnden, Suzanne ”Kickan” Enman, och vår politiska sekreterare, Martin Strömvall, äldreboendet Lillgårdsvägen som drivs av företaget Attendo.

Det var många konstruktiva och givande samtal med personalen på Lillgårdsvägen om hur vi från politiskt håll kan förbättra kvalitén och tillgängligheten inom äldreomsorgen.  Vi diskuterade också mycket av de förslag som Kristdemokraterna har föreslagit till Haninge kommunfullmäktige såsom äldreboendegaranti, vårdserviceteam och betydelsen av att det serveras näringsrik och god mat till våra äldre.

Under våra samtal blev det klarlagt att införandet av LOV (lagen om valfrihet) vid val av äldreboendet skulle öka möjligheten för enskilda att välja vilket äldreboende man vill bo på och samtidigt möjliggöra för fler aktörer att kunna bedriva äldreomsorg. Kristdemokraterna har under denna mandatperiod aktivt verkat för att LOV ska införas vid val av äldreboende i Haninge.