• Besök på Porten

Haninges invånare har ett varierat utbud av olika kulturella verksamheter som våra kommuninvånare har möjlighet att nyttja året runt, och en av dessa är Porten som har sin verksamhet i kulturhuset i Jordbro.  På Porten kan alla mellan 16 och 25 år skapa konst, göra musik, pyssla i ateljén, dansa, filma och klippa ihop en video, baka och laga mat, uppträda på scen och festival, titta på film och mycket annat.

Under denna vecka träffade jag verksamhetschef på Porten, Göran Lidbrink, som berättade om verksamhetens olika kulturella aktiviteter som ungdomar kan delta i. Ungdomarna har också goda möjligheter att själva komma med förslag på aktiviteter som kan göras på Porten. Som kristdemokrat tycker att det är viktigt att besöka olika verksamheter för att på så sätt få en bild av hur verkligheten ser ut.

Under samtalet med verksamhetschef Göran Lidbrink berättade jag om betydelsen av att politiker väljer att besöka Porten för att få en bättre bild av verksamheten. Mitt intryck är att lokalerna där Porten har sin verksamhet är gamla och slitna.  Vi har från Kristdemokraterna drivit frågan om att det ska uppföras ett nytt kultur- och föreningshus i Jordbro, vilket har varit en fråga som har splittrat Haninges partier under föregående mandatperiod.

Vi kristdemokrater tycker att det är viktigt att med jämna mellanrum besöka olika verksamheter i kommunen.  Jag vill tacka verksamhetschef, Göran Lidbrink, för ett spännande och givande samtal kring hur vi kan förbättra verksamheten på Porten.

Mary Vel (KD)
    Kristdemokraternas representant i kultur – och fritidsnämnden