• Bygg ny skola på Ornö för en levande och livskraftig skärgård!

Kristdemokraterna i Haninge gjorde under tisdagen den 22 september ett verksamhetsbesök på Ornö skola. Detta möte innehöll många konstruktiva inlägg för hur skolsituationen på Ornö ska förbättras samt hur vi från politiskt håll kan skapa en levande och livskraftig skärgård i sin helhet.

Trepartialliansen tog ställning redan under kommunstyrelsesammanträdet 2015-03-30 om att en ny skola på Ornö ska byggas med möjlighet till utvidgning. Kommunstyrelsen valde istället att godkänna ombyggnaden av Ornö skola. I samband med detta beslutades också att det ska utredas hur Klockargården kan anpassas för förskoleverksamhet.

Kristdemokraternas uppfattning är att en ny skola är att föredra framför en gammal skola då den senare inte håller måttet för verksamheten. I takt med att vi ser en växande befolkning på Ornö och att en utbyggnad av bredband sker på ön, så menar vi att det enda riktiga i detta fall är att en ny skola byggs.

Det är högst angeläget att Ornö ges förutsättningar att erbjuda fler människor ett attraktivt boende i skärgårdsmiljö. Därför anser vi från Kristdemokraterna att det måste byggas en ny skola med utbyggnadsmöjligheter. Även elever i skärgården förtjänar en modern utbildningsmiljö. Gifterna i befintliga byggnader kommer alltid utgöra en risk för eleverna och verksamheten i framtiden. I dagsläget mår personal och barn på Ornö skola dåligt av de gifter som finns i den befintliga byggnaden.  Detta är högst oacceptabelt.  Barn och personal ska inte tvingas bli sjuka i Haninges skolor.

– Ornö är en viktig pusselbit för att Haninge ska ha en levande och livskraftig skärgård. För att skapa en attraktiv skärgårdsmiljö så är det angeläget att det finns bra kommunikationer, handel, bredband och andra viktiga samhällsinrättningar. En ny skola på Ornö med moderna och ändamålsenliga lokaler skulle innebära ett uppsving för hela Haninges skärgård, säger Kenth Martell, sommarboende på Ornö och aktiv medlem i Kristdemokraterna