• Gästinlägg av KD:s kommunalråd i Gävle

I Gävle valde den socialdemokratiskt ledda kommunledningen att avgå när deras budget och politik inte vann bifall i kommunfullmäktige. Gävle styrs nu av de fyra allianspartierna. I Haninge däremot väljer kommunledningen med Socialdemokraterna i spetsen att sitta kvar när deras budget inte vinner bifall.  Kristdemokraterna, Moderaterna och Liberalerna har under 2015 även lyckats med att vinna ett flertal viktiga omröstningar i Haninges kommunfullmäktige.

Läs nedan hur Jan Myleus ser på den nuvarande parlamentariska situationen i Gävle och hur Kristdemokraterna och Alliansen tänker navigera i detta läge.

jan-myleus-170x300

”Är man stor måste man vara snäll…”

Att sitta med ledartröjan utan att att ha majoritet är en svår balansgång, det förstår alla. Om man i den positionen sakna lyhördhet och ödmjukhet är det omöjligt att klara det.

För att leda en kommun, eller ett land, krävs ett starkt och samlat ledarskap.

Har man inte det i egen kraft måste man söka stöd hos andra. I den rollen måste man ha självkännedom och iklä sig den kostym som faktiskt gäller. Om man inte gör det, utan istället behandlar allt och alla i sin omgivning med samma attityd som om man ägde full majoritet själv, blir resan inte bekväm och troligtvis inte heller lång.

Det var nog detta som vi såg hända i Gävle. En stark allians som med respekt, ödmjukhet och öppenhet visade på ett annat ledarskap. Ett ledarskap som hade det man själv saknade. Till slut kom de styrande till vägs ände och bokstavligen bad oss att ta över ledarrollen.

Naturligtvis hade ett idogt oppositionsarbete fyllt med ”attsatser” och påpekanden också sin del i det hela, men ytterst så tror jag man gav upp för att man såg en starkare motpart och valde då att ta ett steg tillbaka för att slicka sina sår och andas ut.

Det handlar alltså inte om kompetens, där är vi nog alla lika. Det handlar inte heller om ideologi, där är vi nog alla lite olika. Det handlar om allians. Att hitta de som är mest lika och söka styrkan tillsammans med dem, utan att göra avkall på sina värderingar eller människosyn. Att ändå respektera, vara öppna, ärliga och framförallt ödmjuka gentemot andra. Som kristdemokrat gäller det alltså att fortsätta på det spår som vi kristdemokrater alltid har gått. Fortsätta vara ödmjuka inför uppgiften, lyhörda inför andra och trogna våra värderingar och våran människosyn.

Jan Myléus

Kommunalråd Kristdemokraterna Gävle