• Haninge sjunker i skolrankning

Lärarförbundet presenterade idag sin mätning över landets bästa skolkommuner. I denna mätning framgår  det att Haninge tappar nio placeringar, till plats 284 av 290 kommuner, på totalrankningen. Förutom att Haninge  tappar placeringar i totalrankningen, så sjunker man även i den mätning som avser utbildade lärare, där man hamnar sist på plats 290 av 290 kommuner.  Vad gäller lärartätheten så ligger Haninge långt ner i mätningarna.

Vi hade börjat vända trenden under tidigare mandatperioder, då vi i alliansen styrde kommunen. Framförallt ökade elevresultaten och personaltätheten förbättrades, även om också vi hade det tufft att fylla skolorna med utbildade lärare.

Kristdemokraterna har påtalat ett antal gånger under denna mandatperiod att det är alarmerande att elevresultaten sjunker mer i Haninge jämfört med ett stort antal kommuner i Sverige. Antalet elever som går ut grundskolan med godkända betyg i åk 9 minskar kraftigt,  Haninge tappar 44 placeringar på rankningen, från plats 141 till 185.

– Socialdemokraterna lovade Haningeborna inför valet 2014 att man skulle minska klasstorlekarna – vi ser tydligt att utvecklingen går åt helt fel håll.  Det är djupt bekymmersamt med den stora ökning av elever som inte uppnår godkänt i åk 9. Vi behöver en ny skolpolitik i Haninge som satsar på lärarnas och elevernas arbetssituation och som står upp för elevers och familjers valfrihet och som även vågar lyfta fram de särbegåvade eleverna i Haninges skolor, säger Martin Strömvall (KD)

KD Martin 2