• Haninge stadskärna 2.0

    Kristdemokraterna har under föregående vecka presenterat ett nytt förslag om att vi vill utreda möjligheterna till att bygga en underjordisk station som skulle kunna ersätta den nuvarande pendeltågsstationen. Detta skulle ändra förutsättningar för bebyggelse kring Stationsvägen och Nynäsvägen till det positiva. Vårt förslag om att utreda en omplacering av Handens pendeltågsstation är huvudsakligen ett infrastrukturförslag som påverkar kommunikationer för kollektiv-, gång- och biltrafik, men också ett förslag till att möjliggöra ett högst attraktivt exploateringsområde för sjönära bostäder i stadsmiljö. Detta förslag skulle kraftigt höja attraktiviteten för Haninges kommande stadskärna och skapa en mängd nya arbetstillfällen.

    Motionen går att utläsa i sin helhet nedan:

    Haninge stadskärna 2.0
    Omplacera Handens pendeltågsstation och låt staden möta vattnet.

    Vi vill från Kristdemokraterna utreda möjligheterna till att bygga en underjordisk station som skulle kunna ersätta den nuvarande pendeltågsstationen. Detta skulle ändra förutsättningar för bebyggelse kring Stationsvägen och Nynäsvägen till det positiva. Byggandet av en underjordisk station skulle frigöra mark och utrymme som tidigare togs upp av järnvägsspåren och omgivande buffertzon orsakad av buller och säkerhetsavstånd, som kan exploateras på ett enklare sätt. Långsiktigt skulle detta förslag medföra att Handenterminalen som är sliten kan rivas för att ersättas med byggnader som bättre kan utnyttja den förändrade infrastrukturen. Den nya stationen skulle också bli nåbar av flera hushåll än idag och därmed öka stadskvaliteten och attraktiviteten.

    Detta är huvudsakligen ett infrastrukturförslag som påverkar kommunikationer för kollektiv-, gång- och biltrafik, men också ett förslag till att möjliggöra ett högst attraktivt exploateringsområde för sjönära bostäder i stadsmiljö.

    Vår intention med denna motion är att den ska leda till att en utredning tillsätts för att analysera förutsättningarna för detta förslag och att därefter gå vidare till vidare undersökning och planering med berörda myndigheter såsom landstinget med SL. Erfarenheter från planering av Vegas pendeltågsstation kan komma till nytta för detta projekt.

    Beskrivning av förslaget

    Nivåskillnaden mellan pendeltågslinjen vid övre Rudasjön till övre nivåerna av åsen vid Poseidons torg och Nynäsvägen är ungefär tjugo meter. Norr om Handenterminalen väster om Nynäsvägen är sluttningen brant ner mot spåromdåret och söder om Örnens väg planar den oexploaterade marken ut långsamt mot spårområdet. Detta öppnar upp för möjligheten att korrigera ett hundra år gammalt ”misstag” när man drog järnvägen längs med den då billigaste och enklaste vägen bredvid Rudansjön och nu istället dra järnvägsspåren genom Söderbymalmsåsen.

    Den underjordiska stationen skulle hamna ungefär söder Poseidons Gränd. Genom att flytta järnvägsspåren till en tunnel under åsen kan spårområdet närmast sjön exploateras. Flera fastigheter mellan dagens spårområde och Nynäsvägen får kraftigt sänkta bullernivåer och kan exploateras tätare och närmare Rudansjön. En förändring av järnvägsspåren som föreslaget beskriver skulle också möjliggöra en sammankoppling av Rudanvägen med Handens stationsväg och Kolartorps allé samt flera andra mindre vägar. Tunneln skulle bli ungefär 2 km lång. Illustrativ placering av station och järnvägsspår kan ses i bilaga 2.

    Förbättrade kommunikationer för bil- och kollektivtrafik

    Järnvägens genomskärning av centrala Handen har lämnat flera vägar och delar av Haninge isolerade och dåligt utnyttjade. Detta särskilt för Handens Stationsväg som är en återvändsgata för biltrafik och främst används av besökare till de verksamheter som har etablerats här. I samband med att en översyn av Stationsvägens framtid görs, bör även detta alternativ beaktas.

    För att möjliggöra genomströmningstrafik kan Kolartorpsvägen från Kolartorps Allé som idag slutar vid fd Stalands möbler fortsätta och sammankopplas med Tallbacksvägen och Handens Stationsväg. Handens stationsväg kommer i praktiken utgå och ersättas av Rudanvägen som förlängs över befintligt spårområde. En sammankoppling av Kolartorps Allé med och Rudanvägen skulle ge trafik från Vega och Haninge en snabbare väg till Rudansjön och avleda en del trafik från Nynäsvägen.

    Söder om Najaden vid ”Campus Haninge” kan återvändsgatan Örnens väg fortsätta till den nya Rudanvägen, vilket även Marinens väg gör. Denna nya väg kommer göra Rudan mer tillgänglig för bil- och busstrafik med möjlighet att placera hållplatser i nära anslutning till sjön. För parkeringshuset kommer den fortsatta nyttan mer vara för besökare till Rudans friluftsområde och verksamheter i området.

    All biltrafik till Rudan från centrala och norra Haninge måste idag gå via Haningeleden och passera Jordbro industriområde på väg till Rudan. Denna omväg gör att en resa från t.ex. Kolartorps rondell till Rudans gård blir runt 8 km. Med en ändring av järnvägsspåren enligt motionens förslag med en förlängning av Rudanvägen mot Kolartorp skulle resan förkortas till mindre än 2 km.

    Utökat upptagningsområde för pendeltågstrafik

    bild 1

    Analyser som gjorts av tillväxt och regionplaneförvaltningen i Stockholms läns landsting har visat att närhet till spårtrafik (mindre än 500 meter) är en egenskap som möjliggör attraktivitet för flerbostadshus. Tre andra faktorer är närhet till vatten och grönområden (Rudan) och city (nya Haningeterassen). Halva upptagningsområdet för pendeltågsstationen är verkningslöst vilket illustreras i bilden nedan från samrådsförslaget för ny Översiktsplan 2030. Genom att flytta stationen ca 250 m österut ökar upptagningsområdet och fler människor hamnar inom 500 meter från pendeltågsstationen.

    Uppgångar till den underjordiska stationen skulle kunna bli fler än dagens tre stycken och plattformen som är Stockholms längsta kan kortas ned till standardlängd. Gångavståndet mellan rulltrappor skulle också minskas och möjlighet ta en hiss istället skulle öka tillgängligheten till plattformen.

    Finansiering

    Denna nya infrastruktursatsning kommer i en tid när flera större satsningar görs i regionen. Tunneln kan finansieras genom ett liknande upplägg som används för Sverigeförhandlingen och Stockholms Tunnelbana där markägare, kommun och stat där alla bidrar. Tomträtter och försäljning av byggrätter på det gamla stationsområdet kan bidra till finansiering. Bostäder placerade med vyer mot väster skulle vara väldigt attraktiva med närhet till både kommunikationer, stadskärnan , grön- och vattenområden. Motionens omfattning gör att en större risk- och kostnadsanalys är nödvändig. I samband med andra utredningsuppdrag inom området skulle detta förslag kunna öppna upp för helt nya möjligheter.

    Sammanfattning

    Genomförandet av motionens förslag kommer att på lång sikt skapa en tätare och mer attraktiv bebyggelse i ett kollektivtrafiknära läge för hela Handens tätort.

     

    Förslag till kommunfullmäktige

    Kristdemokraterna föreslår därför kommunfullmäktige besluta

    1. Ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda hur en omplacering av Handens pendeltågstation kan ske till en underjordisk station genom Söderbymalmsåsen.
    2. Ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda hur ett samarbete med berörda parter kan initieras för att möjliggöra en omplacering av Handens station.
    3. Ge kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram en risk – och kostnadsanalys för detta förslag.
    4. Ge kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram en analys av exploaterings- och stadsutvecklingsmöjligheter som uppstår mot Rudanområdet, då tågspåret inte längre utgör en barriär eller förorsakar risk och buller.

     

    För Kristdemokraterna Haninge

    ______________________________________
    Marie Litholm

    Bilagor

    • Bilaga 1: Flygfoto över Handens tätort.
    • Bilaga 2: Karta med markörer för illustration av motionens förslag.
    • Bilaga 3: Karta med markörer över förändringar på befintliga vägar.

     

     

    bild 2

     

     

    bild 3

    Rita och mät

    1. Tunnelmynning norr
    2. Teortisk placering av underjordisk plattform
    med uppgångar mot norr och söder.
    3. Tunnelmynning söder
    Linje 2.00 km

     

    bild 4

    Rita och mät
    1. Kolartorps Allé sammankopplas med Nya
    Rudanvägen via Kolartorpsvägen.
    2. Marinens väg sammankopplas med
    Rudanvägen.
    3. Örnens Väg sammankopplas med
    Rudanvägen.
    4. Nya Rudanvägen över befintligt spårområde
    ersätter Handens stationsväg