• Kristdemokraterna gör avtryck i Trepartialliansens budgetförslag

En budget för Frihet, Trygghet och Ansvar. Trepartialliansen i Haninge presenterar idag sitt förslag till mål och budget för Haninge kommun 2017-2018.  Budgetförslaget innehåller tydliga satsningar på skola, äldreomsorg och bostäder.  Den totala budgetramen utökas med 260 miljoner kronor.

Den stora satsningen i Trepartialliansens budgetförslag är att Grund- och förskolenämnden får +95 mnkr. För oss kristdemokrater är detta en viktig satsning med målet att kunna minska barngruppsstorlekarna och att höja skolresultaten.

– Vi kristdemokrater har fått genomslag för ett flertal punkter som vi lovade haningeborna inför valet 2014. Det gäller bland annat att minska småbarnsgrupperna i förskolan. Nu gör vi en kraftig höjning av elevpengen till förskolan för att personalen ska få utrymme att ge mer tid till varje barn. Vi lyfter även det viktiga ledarskapet inom skolan. Lugn och arbetsro i klassrummet är ett måste för att eleverna ska lyckas i sina studier.
    I budgeten har vi också fått in uppdrag för fler socialsekreterare och satsningar på äldres mat inom hemtjänsten.  Detta bevisar att vi kristdemokrater är att lita på – vi håller vad vi lovar, säger Marie Litholm.

– Vi har också skapat ett ekonomiskt utrymme för att bättre klara de stora investeringsbehov i nya skolor och förskolor som ligger framför oss. Vi kristdemokrater tar ansvar för Haninge både nu och för framtiden, avslutar Marie Litholm, gruppledare för Kristdemokraterna i Haninge.

Här presenteras några frågor vi kristdemokrater känner stolthet över i budgeten:

• Höjd elevpeng för att minska småbarnsgrupperna i förskolan.
    • Satsningar på äldres mat inom hemtjänsten.
    • Ökat bostadsbyggande.
    • Ökade möjligheter för spontanidrott och fler idrottshallar.
    • Satsningar på förbättrad vattenkvalitet i Drevviken.
    • Fler socialsekreterare och satsningar på tidiga och förebyggande insatser.
    • Uppdrag för fler familjehem och en ny familjecentral
    • Uppdrag om att Brandbergsskolan kan driftas av en väletablerad fristående aktör.
    • Uppdrag att starta en mobil förskola och fler uteavdelningar.
    • Att se över parkeringssituationen i kommunen, start i Dalarö.
    • Att starta arbetet med en ny byggnad som ersätter det provisoriska Jordbro Kultur- och föreningshuset.