• Kvalitet före kvantitet i förskolan

Kristdemokraterna har tillsammans med Moderaterna föreslagit i en motion till kommunfullmäktige att införa 25 timmars förskola för barn med föräldrar som är arbetslösa eller föräldralediga. Detta är ett förslag som kommer att leda till att barngruppsstorlekarna hålls på en rimlig nivå och att förskolepersonalen kan ägna mer tid åt barnen.

Socialdemokraterna beslutade under det förgående året att utöka till 30 timmars förskola för barn med föräldrar som är föräldralediga eller arbetssökande. Kristdemokraterna reserverade sig mot detta beslut, eftersom vi anser att detta riskerar kvalitén inom Haninges förskolor och att beslutet är en felprioritering utifrån de utmaningar som barnomsorgen i Haninge står inför framöver. Det är också väldigt oansvarigt att göra en såpass stor förändring inom barnomsorgen likt detta, utan att tillföra ytterligare ekonomiska resurser.

Införandet av 30 timmars förskola för barn med föräldrar som är arbetssökande eller föräldralediga kommer innebär att förskolepersonalen får det svårare att ägna tillräckligt med tid åt barnen.  För att kunna säkerställa att Haninges förskolor bibehåller en god kvalité och att barngruppsstorlekarna minskar, så menar vi att det är av stor betydelse att kommunen återgår till 25 timmars förskola för barn med föräldrar som är arbetssökande föräldralediga.

– Vi har ett starkt stöd från förskolelärarna om att införa 25 timmars förskola i veckan till barn med föräldrar som är arbetslösa eller föräldralediga i Haninge. På detta vis möjliggör vi att barngruppsstorlekarna på sikt minskar, och att kvalitén inom förskolan ökar för både barnen och personalen, avslutar Martin Strömvall (KD).